Wat is een parameter in de poëzie?

Ik kom dat begrip ergens in mijn aantekeningen tegen zonder verdere uitleg erbij en kan me niet meer herinneren wat de uitleg erbij was of dat ik het gewoon heb opgeschreven omdat ik het ergens tegenkwam.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Poëzie
1.6K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Over het verschijnsel klankpoëzie (16 december 2013)
http://www.dereactor.org/home/detail/signalering_klinkt_-_jaap_blonk/ Veel vaker komen Nederlandse of als Nederlands klinkende lettergrepen, woorden en zelfs zinnen voor, die de dichter systematisch of volgens een toevalsprincipe aaneenschakelt, ...... en bovendien met de parameters van zijn stem soms begeleid.

Antwoorden (1)

Een parameter is een variabele waaraan een bepaalde waarde wordt toegekend, om met behulp daarvan andere onbekende grootheden te kunnen berekenen.
Als je een doorzoekbare database met gedichten zou hebben, dan vul je parameters in om een specifiek stuk poëzie te kunnen vinden.
Tijdens het declameren van klankpoëzie is er wel sprake van parameters. Dan spelen volume, timbre, tempo, toonhoogte, en stemkleur een rol. Door de manier waarop het uitgesproken wordt krijgen de woorden betekenis. Bijvoorbeeld van Lucebert:

de waanzin tikt tikt tikt onder het haastige water
de waanzin is een patent gegarandeerd horloge
is een spitse en gepunte heer
hij balanceert op betonnen vedergewichten
transporteert zich van pro naar prae
en wat wil hij daar worden?...
een o zo zonneklaar hoogdravende kokhals
een brok paard in een lade
en weinig weinig wil hij meer
dan waken aan zijn vierkant cirkelvormig doodsbed
Amadea