Hoe spreek je de naam Johan Daisne uit?

Vooral voor de Vlamingen onder ons: Hoe spreek je Daisne uit, van de dichter Johan Daisne? Ik heb morgen een presentatie waarin die naam voorkomt, maar ik heb geen idee hoe ik dat goed uitspreek.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Poëzie
1.7K

Het beste antwoord

Wij spreken hem uit als : Johan Deine

Toegevoegd na 2 minuten:
Heb die 's' nooit horen uitspreken.

Toegevoegd na 4 uur:
Om U gerust te stellen:
http://taal.vrt.be/taaldatabanken_master/uitspraak/d-dz/ui-d0444.shtml
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Echt? En dat doen de meeste Vlamingen? Mijn docent is namelijk Vlaams, daarom wil ik het graag goed uitspreken..!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ga niet zeggen of dit nu correct is , maar ik en de mensen rondom mij spreken de naam zo uit.
Maar denkt U dat die docent daar een punt van zal maken? Er is geen enkele spellingsregel voor een correcte uitspraak van een achternaam.
Ik ken iemand met de achternaam Byttebier en een tweede met dezelfde naam.
de ene zegt ik heet Bijtebier en de andere zegt :ik heet Bietebier
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee hij zal er natuurlijk geen punt van maken! Maar het leek me handig om te weten. Als U zegt dat het vaak zo uitgesproken wordt dan vind ik dat erg aannemelijk. Deine klinkt ook fijner dan Deisne, bedankt in ieder geval..! En de enige Byttebier die ik ken is die uit Het Verdriet van Belgie ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee hij zal er natuurlijk geen punt van maken! Maar het leek me handig om te weten. Als U zegt dat het vaak zo uitgesproken wordt dan vind ik dat erg aannemelijk. Deine klinkt ook fijner dan Deisne, bedankt in ieder geval..! En de enige Byttebier die ik ken is die uit Het Verdriet van Belgie ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
http://taal.vrt.be/taaldatabanken_master/uitspraak/d-dz/ui-d0444.shtml
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel erg bedankt!

Andere antwoorden (2)

Zijn achternaam is afkomstig van het Franse departement Aisne.

Je spreekt zijn naam uit als D'esne.

De eerste E spreek je dan uit als een soort lange E. Zoals je een schaap zal nadoen ongeveer :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
meer als deisne. Net als in Hollandaise (van de saus)
Het komt van het franse departement (en rivier) aisne