Wat komt er allemaal bij kijken als je een museum wilt beginnen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Musea
8.1K

Antwoorden (1)

Dat hangt er van af hoe groot je het wilt aanpakken. Je mag in je eigen woonhuis (of garage) een museum beginnen dat slechts op afspraak te bezoeken is. Daar hoef je niks voor te regelen. Heb je "open deuren" dan moet er op het pand een bedrijfsbestemming zitten. Dat zal in de regel dus niet bij jezelf thuis kunnen. Krijgt het uitbaten van het museum een bedrijfsmatig karakter (door nevenverkopen, of een hoge toegangsprijs), dan zul je je bij de KvK moeten inschrijven. In dat geval kun je het beste alle activiteiten laten vallen onder een op te richten stichting. Dat kun je ook op naam van die stichting subsidies aanvragen.

Breid je vraag even uit met een nadere omschrijving van je plannen, dan kan ik gerichter advies geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Leg je plan voor aan ambtenaren van de gemeente. Misschien hebben zij een pand met een leegstaand zaaltje, of kunnen zij je doorverwijzen naar het provinciehuis in Groningen. Je kunt voorstellen dat jij het materiaal levert als zij een ruimte beschikbaar stellen. Zorg wel dat je uniek materiaal hebt, zodat het voor de gemeente/provincie duidelijk is dat ze niet om jou heen kunnen als zij ooit een Gronings historische museum zouden willen krijgen. Plan de inrichting zo (alles achter glas?) dat er geen surveillant in de zaal nodig is. Dat scheelt *enorm* in de kosten. Het mooist zou zijn als je gebruik zou kunnen maken van een pand met een al aanwezige portier. Het onderwerp is in principe subsidiabel (gemeentelijk en provinciaal). Het subsidieklimaat is nu niet gunstig (dus je hebt nu weinig kans), maar in de toekomst zou dit kunnen veranderen. Probeer zo min mogelijk lopende kosten te hebben, alleen opstartkosten. Daar is makkelijker subsidie voor te krijgen, en je bent dan "veilig" als je het eenmaal draaiend hebt. Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Breng het als een win/win-oplossing. Het promoten van de provincie is immers ook hun taak. Nu besteden ze daar ook geld aan. Met jouw "hulp" kunnen zij die doelstelling goedkoper realiseren.