Was de Holland-Amerika Lijn in het begin bedoeld voor migranten?

Was het in de jaren 70 van de 19e eeuw vooral voor mensen die een beter leven wilde in de VS?

3 maanden geleden
1K
tinus1969
3 maanden geleden
Interessante vraag. Ik heb de indruk dat de meeste grote stoomvaart maatschappijen niet speciaal bedoeld waren voor migranten; weliswaar was dat een grote groep, maar ze waren ook arm en reisden meestal maar één keer op goedkope tickets.
Er was ook in de 19e eeuw al een groep bestaande diplomaten, zakenreizigers en wetenschappers die geregeld heen en weer reisde.

Antwoorden (2)

Nee. De Holland-Amerika Lijn werd in 1873 opgericht als de Nederlandsch Amerikaansche Stoomvaart Maatschappij. Het doel was om een rechtstreekse verbinding met stoomschepen tussen Rotterdam en New York op te zetten. In de eerste jaren van het bestaan legde de maatschappij zich toe op vrachtvaart. Maar na enige tijd nam het vervoer van landverhuizers naar Amerika een enorme vlucht.
Amadea
3 maanden geleden
ronron1212
3 maanden geleden
De trans-Atlantische verbinding Rotterdam-New York bestond van 1873 tot 1978, en speelde een grote rol in de landverhuizingen van Europa naar Amerika. De maatschappij bediende ook vrachtlijnen, maar als bijzaak. @Amadea
https://nl.wikipedia.org/wiki/Holland-Amerika_Lijn
ronron1212
3 maanden geleden
De rotterdam was het eerste schip niet bepaald een vrachtschip @Amadea
https://isgeschiedenis.nl/nieuws/geschiedenis-van-de-holland-amerika-lijn
Inekez1
3 maanden geleden
"In de eerste jaren van het bestaan legde de maatschappij zich toe op vrachtvaart."\
Heb je hier een bron voor?? Ik ben het wel eens met de kritische noot van ronron. Het eerste schip van de onderneming, de Rotterdam (en ook het tweede schip de Maas) hebben duidelijk meerdere passagiersdekken. Dat zijn dus geen vrachtschepen. Er zal ongetwijfeld onderin het schip van alles aan goederen mee zijn genomen, maar ik betwijfel of het de eerste jaren grotendeels om vrachtvaart ging. Dat pas na een tijd de aantallen emigranten toenam, lijkt me logisch. Het werd ineens veel eenvoudiger voor veel mensen om de oversteek te maken en daardoor kwamen ook steeds meer positieve verhalen terug van mensen die hen voor waren gegaan. Dat er in eerste instantie vooral werd gevaren voor de handel, wil niet zeggen dat het alleen om vracht ging. Handel wordt gedreven door mensen, en die gingen dus zelf ook op en neer.
Amadea
3 maanden geleden
Het eerste stoomschip van de NASM was de W.A. Scholten. Daar konden slechts 42 passagiers op.
ronron1212
3 maanden geleden
In je eigen link @Amadea Op 16 mei 1874 maakte het zijn eerste reis op een regelmatige post- en passagiersdienst tussen Rotterdam en New York.
Inekez1
3 maanden geleden
De W.A. Scholten was een passagiersschip. Er konden ruim 500 mensen op in de derde klasse. Die 42 waren alleen de plaatsen in eerste en tweede klasse samen. https://nl.wikipedia.org/wiki/W.A._Scholten_(schip,_1874) De W.A. Scholten was het eerste schip dat voor de NASM gebouwd werd. Op dat moment werd er al gevaren met de 2 schepen Rotterdam en Maas, die waren gebouwd voor de onderneming Plate, Reuchlin & Co, vernoemd naar de oprichters van de NASM. https://nl.wikipedia.org/wiki/Holland-Amerika_Lijn
Inekez1
3 maanden geleden
-
Een min van mij voor dit antwoord. Het is gewoon niet juist dat er eerst vrachtvervoer was en daarna pas passagiers. Het was andersom! Vanaf het eerste begin in 1873 werd er gevaren met passagiersschepen en pas in 1909 werd er een cargo-lijn opgezet voor het vervoer van goederen.
tinus1969
3 maanden geleden
Maar de begin vraag is onbeantwoord: waren de passagiers vooral migranten?
ronron1212
3 maanden geleden
De eerste passagiers waren rijke mensen en diplomatie en zakenmensen aangevuld met reiziger zonder veel geld onder andere migranten de derde klasse.
Inekez1
3 maanden geleden
Dat klopt niet ronron. Het eerste schip, de Rotterdam had slechts 8 plaatsen in de eerste klasse, geen tweede klasse, bijna 300 plaatsen in de derde klasse.
https://en.wikipedia.org/wiki/SS_Rotterdam_(1872)
De W.A. Scholten had 18 eerste klas, 24 tweede klas en maar liefst 500 derde klas passagiers.
https://nl.wikipedia.org/wiki/W.A._Scholten_(schip,_1874) Dus ik denk dat het inderdaad vooral migranten waren. Ik kan er helaas verder weinig over vinden. Ben wel benieuwd, want migranten gaan doorgaans enkele reis en ik vraag me af of die schepen dan leeg terugkwamen.
ronron1212
3 maanden geleden
@Inekeze zeg ik dan dat er een tweede klasse was?
De Holland Amerika Lijn kwam voort uit de NASM en die kwam weer voort uit de onderneming Plate, Reuchlin & Co.
Plate en Reuchlin begonnen in 1872 met 2 schepen te varen van Nederland naar America. Het allereerste schip was de SS Rotterdam, daarop konden ongeveer 300 personen mee, wat voor die tijd heel veel was. Het vrachtruim werd deels gevuld met kolen, om het stoomschip te stoken, en drinkwater en voedsel voor onderweg voor de bijna 300 passagiers en bijna 50 bemanningsleden. Ze waren een paar weken onderweg, dus er moest heel wat mee. De schepen namen ook poststukken (brieven en pakketjes) mee van en naar America.

De SS Rotterdam had ruimte aan boord voor 288 passagiers in de derde klasse (goedkoopste kaartjes) en slechts 8 in de eerste (luxe) klasse. Het was dus echt gericht op mensen die zo goedkoop mogelijk de overtocht wilden maken.

Ook de meeste schepen van de NASM en van de HAL (Holland America Lijn) waren voornamelijk passagiersschepen. Bedoeld voor migranten, voor handelslui, voor militairen en later vooral voor toeristen die een cruise wilden maken. Pas in 1909 werd een serieuze cargo-lijn opgezet, voor die tijd was het vervoer vooral gericht op personen en de voor hen benodigde spullen.
3 maanden geleden