Ja.
Spartacus werd als slaaf verkocht, misschien als gevolg van opstand tegen of desertie uit het leger. Hij werd in 73 voor Christus naar de gladiatorenschool in Capua gestuurd. Kort daarna ontsnapte hij met ongeveer 70 andere gladiatoren en verzamelde zijn volgelingen op de nabijgelegen berg Vesuvius. Geleidelijk voegden zich meer ontsnapte slaven bij hun gelederen. Geschat wordt dat er in totaal 90.000 tot 100.000 mannen waren. Samen gebruikten ze guerrilla-tactieken om Romeinse aanvallen af te weren. Na ongeveer een jaar mobiliseerde de groep zich en begon door het Romeinse rijk te reizen. Ze marcheerden zo ver noordelijk als Gallië (het huidige Frankrijk). Rome beschouwde de opstand aanvankelijk als hinderlijk. Met elke overwinning van Spartacus begonnen de Romeinse leiders de groep echter serieuzer te nemen. In 71 voor Christus versloeg generaal Marcus Licinius Crassus het rebellenleger bij Lucania, ongeveer 56 kilometer ten zuidoosten van Napels. Spartacus werd verondersteld te zijn omgekomen in deze strijd. Ongeveer 6000 mannen overleefden de strijd, maar werden later gevangengenomen en gekruisigd.
.
De eerste vermelding van gladiatorengevechten in Rome betreft het jaar 264 v.Chr. De gevechten werden aangeduid als munera (meervoud van munus), ‘verplichtingen’ jegens de dode. In de 3e t/m de 1e eeuw v.Chr. werden er regelmatig gladiatorengevechten georganiseerd met steeds grotere aantallen gladiatoren. De optredens vonden nu plaats op het Forum Romanum en werden steeds meer publieksevenementen. In 216 v.Chr. lieten de zoons van Aemilius Lepidus gedurende drie dagen 22 paren gladiatoren optreden, terwijl het aantal al was opgelopen tot 74 paren bij de spelen die Titus Flamininus organiseerde voor zijn overleden vader in 174 v.Chr.
SimonV