Wat was de aanleiding voor het ontstaan van nozems, provo's, hippies en punks?

Ik snap dat dit de tijd was waarin er veel ontkerkelijking plaats vond waardoor veel traditionele normen en waarden werden verlaten en ik snap dat Nederland toen een groeiende welvaart had, maar waarom kwamen er juist in deze tijd die jeugdculturen naar boven?

5.3K

Antwoorden (2)

De naam Hippies is overgenomen uit Amerika.Daar ontstonden de hippies in 1965 in Californië en New York. De idealen van de Hippies leken op die van de Provo’s, maar Hippies waren meer in zichzelf gekeerd en ze hadden niet zo de drang om de wereld te verbeteren. Deze beweging ontstond toen door de Viëtnam oorlog. De jongeren vonden het natuurlijk maar niks en ze begonnen met protesteren tegen de oorlog. Hippies worden gezien als de “makers” van de flowerpower beweging en zijn daarom voor altijd verbonden met de seksuele revolutie, muzikale en sociale revolutie van de jaren ’60 en begin jaren ’70. De Hippies stonden voor protest tegen de kapitalistische en materialistische maatschappij van hun ouders, tegen (rassen)discriminatie, en hadden ecologische idealen (terug naar Moeder Natuur en zelfvoorzienend leven van het land).

De eerste duidelijk uitgesproken subcultuur in Nederland waren de nozems, die zich onderverdeelden in pleiners en de dijkers. Het woord ‘nozem’ stond voor Nederlands-Onderdaan-Zonder-Enig-Moraal. Deze jongeren stonden symbool voor de betere middenklasse en de lager geschoolde arbeidsklasse. De verschillen tussen deze twee groepen uitten zich in verschillende interesses, kleding en muzieksmaken, maar ook in gevechten tussen de twee. Nozems kenmerkten zich door brommers, leren jassen, een sigaret in de mondhoek en een transistorradio waaruit rock ‘n’ roll klonk. Vaak stonden ze op straathoeken en stadspleinen, net zoals de huidige hangjongeren. Met de komst van de nozems deden zich voor het eerst rellen tegen het openbaar gezag voor. Ze wilden zich helemaal niet meer binden aan een jeugdbeweging, politieke partij of kerk en waren op zoek naar vrijheid. Daarom namen ze bezit van de openbare ruimte en daagde zij openlijk het gezag uit.

De beginselverklaring van de Provobeweging luidde: “Provo ziet zich voor de keus gesteld: desperaat verzet of lijdzame ondergang. Provo roept op tot verzet waar het kan. Provo ziet in dat het de uiteindelijke verliezer zal zijn, maar de kans deze maatschappij nog eenmaal hartgrondig te provoceren, wil het zich niet laten ontgaan.” Oftewel, Provo stond, zoals de naam al zegt, voor het provoceren tegen de maatschappij.

De Punkbeweging was een reactie op de “softe” Hippiebeweging die voor vrede en vrijheid stond. Hoewel de Punkers en de Hippies totaal verschillend waren, hebben ze één belangrijke overeenkomst: ze waren beiden tegen het heersende politieke systeem. De Punkbeweging is ontstaan in de jaren ’70.
fremar
3 jaar geleden
SentWierda
3 jaar geleden
Lijkt m een geweldige vondst: Nederlands-Onderdaan-Zonder-Enig-Moraal. Afgekort: nozem. Maar is het waar?
Nee, het woord nozem werd al tientallen jaren eerder gebruikt In de betekenis van: branieschopper.
Bron: Van Dale (met bron uit 1929).
SentWierda
3 jaar geleden
Rond 1940 was het woord swingnozem al gebruikelijk: jong jazzspeler zonder veelzijdige kennis of bekwaamheid. dansjongmens. Het woord nozem betekende in die tijd: dom, dandy-achtig persoon, tot het zaterdagavondpubliek behorend.
Bron: Bargoens woordenboek.
In de jaren vijftig gingen steeds meer jongeren zich verzetten tegen de traditionele waarden die moeilijk te veranderen waren en vaak gestoeld op godsdienstige waarden. In vele landen van West-Europa deden deze jongeren zich gelden. In Nederland de nozems, in Engeland de teddy boys, in West-Duitsland de Halbstarken, in Frankrijk de blousons noirs.
In de jaren zestig versterkte het verzet tegen de maatschappij zich en kreeg het protest een politiek-sociale tendens. Provo kwam op in Amsterdam. In mei 1968 kwamen in Parijs studenten massaal in opstand. In Amsterdam werd het Maagdenhuis bezet - het bestuurscentrum van de Universiteit van Amsterdam, tot dan het symbool van de niet-flexibele universitaire structuur. De geest was uit de fles. Hippies en punks waren het vervolg.