Dit is de beschermheilige Sint Christoffel.
Christoffel of Christoforus (Latijn: Christophorus; Grieks: Χριστόφορος, "Christus-drager") is een heilige in de rooms-katholieke kerk en de oosters-orthodoxe kerken. Christoffel geldt als een belangrijke heilige die in vele landen en perioden vereerd werd en wordt.
Toegevoegd op 26 juli 2020 19:02: bron, tekst
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Het is een Christoffelmedaille. Daar hoort een legende bij.

"Christusdrager
Volgens een bekende laatmiddeleeuwse legende, heette Christoffel aanvankelijk Reprobus. Omdat hij vanwege zijn lengte bekend staat als reus, geeft een kluizenaar hem op een dag de raad reizigers te helpen bij het oversteken van een woeste rivier. Reprobus is namelijk zo groot, dat hij de reizigers eenvoudig op zijn schouders kan dragen en droog naar de overkant lopen. Tijdens een nacht wordt de reus bezocht door een kind dat hem laat weten óók graag weten naar de overkant gedragen te worden. Een ogenschijnlijk makkelijk klusje, maar tijdens de overtocht wordt het kind plotseling ondraaglijk zwaar. Als Reprobus de overkant eindelijk heeft bereikt, vertelt het kind hem dat hij zojuist Christus met alle zonden van de wereld heeft gedragen.

Christus geeft Reprobus hierna de naam Christoffel (Christoforus), wat zoveel betekend als ‘drager van Christus’. Deze legende ontstond in de dertiende eeuw, in het Donaugebied."
3 jaar geleden
Aanvullend op voorgaande antwoorden:
Om die reden (overzetter van reizigers) is Christophorus de beschermheilige van de reizigers. Het plaatje dat jij hierbij laat zien werd in een auto, op een fiets of aan een sleutelbos bevestigd, zodat je "op reis" door St. Christoffel beschermd werd. Een zeer katholieke traditie.
Ik heb zelf al 45 jaar de medaille van Christoffel aan mijn sleutelbos. Na de dood van mijn vader heb ik die meegenomen als aandenken. Hij zat aan zijn sleutelbos. :)