Wie weet wat deze penning met een ooievaar en het jaartal 1889 voorstelt?

Ik heb geen idéé wat dit is , er staat een ooievaar op en een jaartal 1889. Toevallig het geboortejaar van mijn oma.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
2.5K
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@Bijou het zou een Haagse tolpenning of een toegangspenning voor bv het Haagse raadhuis kunnen zijn. Op een tolpenning stond meestal een bedrag. 2½ cent bv.
Misschien waren er wel penningen voor personen die geen tol hoefden te betalen.
De ooievaar op de penning is in ieder geval het Haagse gemeentewapen.

Antwoorden (1)

Waarschijnlijk een hondenpenning van Den Haag.
Ter vereenvoudiging van de controle reikten sommige gemeenten een hondenpenning uit aan houders die de belasting hebben betaald. De hond moest deze penning zichtbaar dragen.
Om controle gemakkelijker te maken werd de hondenpenning meestal jaarlijks vervangen door een penning in andere vorm en een nieuw jaar erop. Vaak stond aan de ene kant het gemeentewapen of gemeentenaam en aan de andere kant het jaartal en registratienummer.
SimonV