Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe zou ik onderzoek kunnen doen naar een persoon die in de geschiedenis heeft geleefd?

het gaat hier om een redelijk onbekend algemeen persoon.

3 jaar geleden
2.4K
Pieterke
3 jaar geleden
Heb je al een op een in memoriam pagina gekeken? Dit is er eentje: https://www.memori.nl/
Wie weet word je daar wat wijzer.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Wat over heel veel personen terug te vinden is, zijn gegevens als de geboortedatum, de trouwdatum, de data van de geboorte van zijn kinderen en zijn overlijdensdatum. Soms vind je ook informatie over het beroep van de betrokkene, informatie over zijn financiën, met name grote aankopen en schulden, en informatie over zijn (ongewilde) contacten met justitie.

In het stadsarchief van de stad waar de specifieke persoon heeft gewoond kan je hier onderzoek naar doen. Soms moet je voor dat soort informatie naar een regionaal archief omdat gemeenten daarin samenwerken. Ook vind je in archieven van kerken veel informatie terug, bijvoorbeeld de doopdatum, of de trouwdatum. In archieven van ziekenhuizen kan je ook informatie vinden. Genealogie-onderzoek (stamboomonderzoek) ten slotte kan ook helpen bij het vinden van informatie over personen.
...
N.B.: Voor vrijwel alle onderzoek geldt dat je ook via internet kan zoeken. Simpelweg de naam van de persoon die je zoekt op Google invullen kan al veel informatie opleveren. Wel moet je dan natuurlijk nagaan dat het steeds om dezelfde persoon gaat, en niet om iemand met dezelfde naam.
(Lees meer...)
Toegevoegd op 30 april 2020 14:19: tekst
Antoni
3 jaar geleden
Deanstzaken
3 jaar geleden
Hallo Antoni, ik kan helaas niks vinden, ook niet van een overleden persoon waar ik al veel van weet. maar geld uw inlichting ook voor een vrijwel kort overledene? Dank
Pieterke
3 jaar geleden
@Deanstzaken: Gemeentes lopen vaak achter met digitaliseren.
Je kunt ook eens op een In Memoriam-pagina kijken, bijv. hier:https://www.memori.nl/
Wie weet kom je daar wat verder.
Antoni
3 jaar geleden
@Deanstzaken, bij kort geleden overledenen heb je nog te maken met regels over de privacy. Die gegevens zijn dan niet openbaar. Mogelijk kan je bij familieleden van de overledene meer informatie vragen.
Deanstzaken
3 jaar geleden
@Antoni zeker heb ik dit geprobeerd, helaas staan ze hier niet helemaal voor open.
Via de gemeentelijke archieven van de plaats of plaatsen waar die persoon geleefd heeft kom je vaak een eind verder.Gaat hem om een voorouder van je dan kun je zoeken op sites als bijv. geneanalogienet (moet een account hebben) of MyHeritage.com. Je hebt altijd toestemming nodig van de beheerder van zo'n familiepagina.
Ook als het niet om familie gaat kun je soms wel op zulk soort sites kijken als je toestemming krijgt van de beheerder van die pagina.
(Lees meer...)
3 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding