Hoe verdient een historicus geld aan het schrijven van een dik, moeilijk te lezen boek?

Ik neem aan dat dit niet altijd slechts de royalty's zijn?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
2.6K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Hierbij gaat het niet om geld. Je wilt gewoon de wetenschap weer een stukje verder helpen door kennis te delen
SentWierda
4 jaar geleden
Meestal (in 99 van de 100 gevallen) kun je op deze wijze niet echt geld verdienen en is het liefdewerk oud papier.
Een boek kan op twee manieren worden uitgegeven.
1. Door een uitgever die tracht op commerciële basis te werken. Daarbij wetend dat de meeste boeken verliezen opleveren en dat die verliezen door enkele zeer goed lopende boeken worden gecompenseerd.
2. Door de schrijver in eigen beheer. Vrijwel altijd moet er flink worden toegelegd op zulke boeken - vooral als je het aantal gewerkte uren wilt doorberekenen. Het financiele risico kun je in hoge mate beperken door POD (printing on demand).

Antwoorden (2)

Dikke, moeilijk te lezen boeken worden vaak geschreven na uitgebreid onderzoek. De historicus zal zijn of worden betaald voor het doen van het onderzoek door een universiteit of een onderzoeksinstituut. In het boek zal hij de resultaten van het onderzoek beschrijven. Hij wordt dus in eerste instantie betaald door de organisatie waar hij aan is verbonden. Daarnaast heeft hij of de organisatie nog wat inkomsten door de verkoop van het boek.
Antoni
4 jaar geleden
Amadea
4 jaar geleden
De veronderstelling dat zo'n boek met opzet moeilijk te lezen zou zijn klopt niet. Het is een wetenschappelijk werk dat door vakgenoten prima gelezen kan worden.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@Antoni Heb je toevallig ook kennis over de hoeveelheid geld die een historicus krijgt voor het doen van dit onderzoek?
@Amadea Dat is ook niet wat ik suggereer.
Antoni
4 jaar geleden
Nee, ik weet helaas niet wat een historicus verdient met het doen van onderzoek.
De enige manier om echt geld te verdienen door deze historicus: maak een dunnere, vlot leesbare versie met veel illustraties.
Maar... dit is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Want bijna altijd is dit voor de historicus een onmogelijke (= te moeilijke) opgave. Het zal voor de historicus noodzakelijk zijn een herschrijver in te schakelen. De grote uitgeverijen kunnen zo'n herschrijver regelen. De historicus zelf aan het herschrijven zetten is meestal geen aanrader, want hij heeft de kwowhow niet (dit is: soepele omgang met de Nederlandse taal). Het is een specialisme dat door weinigen wordt beheerst.
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Misschien is het niet zozeer de knowhow die ontbreekt maar eerder de wil. De veel moeilijker te lezen boeken moeten ook geschreven worden en deze historici houden er blijkbaar meer van zich daarmee te bezigen.
SentWierda
4 jaar geleden
@Warsaw. Een historicus kan heel goed zijn in het schrijven van een dik, moeilijk te lezen boek. Maar het schrijven van een dunnere, vlot leesbare versie vergt een speciale vaardigheid. Over deze knowhow beschikt bijna geen enkele historiucus.
Het gaat niet over de wil (die zal er zeker zijn) maar over de vaardigheid: die vaardigheid kan 'ingehuurd' worden.