Valt een tirannie, en een monarchie onder autocratiën?

een autocratie is een regeringsvorm waarin 1 iemand de macht heeft. in een tirannie heeft ook 1 iemand de macht, en in een monarchie ook. is een tirannie/monarchie dan ook een autocratie? ik kon op wikipedia en andere sites geen duidelijke omschrijving vinden hierover.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
3.1K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@TheCatsKnowMe,
Er zijn twee vormen van monarchie. Alleen in absolute monarchie heeft het staatshoofd onbeperkte regeringsmacht. Tot een van de weinige absolute monarchieën die nog bestaan behoort Brunei.
De constitutionele monarchie heeft de rol van het staatshoofd vastgelegd in de grondwet. In de praktijk komt het er dan op neer dat de macht bij het parlement ligt en niet bij het staatshoofd. Hoe dit precies wordt ingevuld verschilt per land.
Redactie Ensie
https://www.ensie.nl/redactie-ensie/monarchie

Antwoorden (1)

Tegenwoordig worden deze begrippen veel breder in hun betekenis. Een tiran is oorspronkelijk een alleenheerser (dus autocraat), maar er bestaat ook de tirannie van de democratische meerderheid (de minderheid wordt ondergesneeuwd). In de huidige tijd zou je de tirannie in zijn oude betekenis eerder zoeken bij de dictators. De monarch is oorspronkelijk een alleenheerser (keizerrijk), maar tegenwoordig zijn de allermeeste monarchieën constitutioneel en heeft de koning niet meer de macht van de vroegere monarch. In onze tijd zou je een dictatuur dus een autocratie kunnen noemen, maar niet meer de monarchie.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Dictatuur