heeft de vs de oorlog uitgelokt met japan?

ik was op internet aan het zoeken naar informatie over oorlog meer bepaald duikboten en slagschepen en daarin fond ik ook de slag op pearl harbor daar stond in een stuk te lezen van een boek met de titel de laffe aanval op pearl harbor. volgens de schrijver zou de vs deze aanval of oorlog zelf hebben uitgelokt. is die zo of is dat gewoon verzonnen?

4 jaar geleden
3.6K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Er is zoveel verzonnen en veranderd in de geschiedschrijving dat je het nooit zeker weten kan. De overlevenden weten het ook niet, Vergelijk het met 9-11 of de Reichstag en dat soort zaken, ook daar klopt niets van als je het logisch na of bekijkt. De wereld is nu eenmaal een zooitje geleid door een handjevol lieden van generatie op generatie en het is altijd uit eigenbelang ten koste van alles en iedereen.
LeonardN
4 jaar geleden
Dat is inderdaad een vaker gehoorde theorie. FDR zou Japan hebben uitgelokt, en men zou zelfs geweten hebben van de aanval. Het blijven voornamelijk claims en vage theorieën die geen mainstream ondersteuning hebben. http://www.rationalrevolution.net/war/fdr_provoked_the_japanese_attack.htm
https://www.britannica.com/topic/Pearl-Harbor-and-the-back-door-to-war-theory-1688287

Antwoorden (3)

Op 27 september 1940 tekende Japan het Driemogendhedenpact met de asmogendheden Duitsland en Italië. Hierin beloofden de landen elkaar militaire steun in het geval dat een van hen zou worden aangevallen.

Om de machtige marine van hun belangrijkste tegenstander, de Amerikanen, uit te schakelen, was het hoofddoel van de Japanners om de Amerikaanse marinebasis Pearl Harbor op Hawaï aan te vallen. Hier lag de gehele Amerikaanse vloot in de Grote Oceaan voor anker, dicht op elkaar en dus een ideaal doelwit.

Japan zond zijn zeven vliegdekschepen samen met twee vlooteskaders naar Pearl Harbor, via het noordwesten. Zonder officiële oorlogsverklaring volgde de verrassingsaanval op 7 december 1941. Hierbij werden meer dan 200 Amerikaanse vliegtuigen vernietigd, vele kruisers tot zinken gebracht of ernstig beschadigd en ruim 2400 Amerikanen gedood, tegenover een verlies van 29 vliegtuigen en 5 onderzeeërs aan Japanse zijde. De meeste Amerikaanse schepen werden echter niet tot zinken gebracht maar hadden alleen ernstige schade, en vele voeren enkele maanden later gewoon weer en deden zelfs mee met de slag om Midway.
De USS Arizona in brand na de aanval op Pearl Harbor
Douglas TBD-1 Devastator-bommenwerpers op het dek van de USS Enterprise tijdens de Slag om Midway
Gewonde Amerikaanse mariniers worden afgevoerd tijdens de zware gevechten om de atol Tarawa in november 1943
Amerikaanse troepen planten hun vlag op Iwo Jima. Dit was de inspiratie voor het bekende USMC War Memorial-monument voor de Amerikaanse mariniers in de Tweede Wereldoorlog
De USS Missouri bij Okinawa op 11 april 1945, vlak voordat het schip geraakt wordt door een Japans kamikaze-vliegtuig
De Britse generaal Frank Messervy accepteert op 22 februari 1945 de overgave van de Japanse generaal Itagaki, bevelhebber van de Japanse troepen in Maleisië, Indonesië en Thailand
Paddenstoelwolk boven Nagasaki na de explosie van de atoombom Fat Man
Generaal Douglas MacArthur ondertekent de Japanse overgave op 2 september 1945

In reactie op de aanval voerden de Amerikanen een rechtstreekse bomaanval op Tokio uit, de Doolittle raid. Deze aanval veroorzaakte niet veel grote schade maar was wel een lichtpuntje die het moreel van de geallieerden na de vele verliezen een beetje kon oppeppen. De Japaners de duitsers en de Italianen waren it op een totale oorlog om de wereld aan hun voeten te krijgen en de macht te hebben. Weet niet welke schrijver beweerd dat de Amerikanen de oorlog met japan hebben uitgelokt is maar
4 jaar geleden
ronron1212
4 jaar geleden
Verder kan niet meer plaatsen
dat is niet waar Amerika wilde zich eigenlijk helemaal niet met de oorlog bemoeien.
tinus1969
4 jaar geleden
Geen antwoord dat specifiek ingaat op de vraag maar herhaling van Wikipedia kennis.
ronron1212
4 jaar geleden
@tinus1969 er staat duidelijk dat Amerika de oorlog niet uit lokte.
LeonardN
4 jaar geleden
-min Door geen notie te geven aan de zienswijze dat Pearl Harbor weldegelijk door sommigen te wijten valt aan Amerikaans handelen help je de vrager niet verder. Ik zeg niet dat je het eens moet zijn met die zienswijze, maar hem niet noemen (en dan die zienswijze af te vallen bijvoorbeeld) is op zijn minst merkwaardig. De wikipedia pagina knippen en plakken helpt de vrager zeker niet verder in zijn zoektocht lijkt me.
Als je het door Amerika instellen van een embargo, op levering van olie aan staal aan Japan, als uitlokking tot oorlog zou zien, dan heeft Amerika de oorlog uitgelokt.
Bovendien heeft de slappe opstelling van Amerika tegen de expansiedrift van de Japanners, voorstanders van de aanval in Japan in de kaart gespeeld.
4 jaar geleden
Sommige historici zien dat inderdaad zo, of stellen zich inderdaad die vraag ook. Uitlokken is wellicht een onhandige term, maar er zijn inderdaad aanwijzingen dat de VS Japan in dergelijke mate heeft geprovoceerd dat een reactie van Japanse zijde haast niet uit kon blijven.

===
https://www.vrijspreker.nl/wp/2012/12/hoe-de-amerikaanse-economische-oorlogsvoering-pearl-harbor-uitlokte/

De stelling dat Japan de VS zonder provocatie aanvielen was ….. pure retoriek. Het werkte omdat het publiek niet wist dat de regering verwachtte dat Japan met oorlog zou reageren op de anti Japanse maatregelen die het in juli 1941 had genomen. …… Verwachtende dat een oorlog met de VS negatief zou uitpakken – en tot een catastrofaal verlies zou leiden – probeerden de Japanse leiders met toenemende wanhoop te onderhandelen. Dit is een punt waar de meeste historici het met elkaar eens waren. Ondertussen komt bewijs naar voren dat Roosevelt en Hull hardnekkig weigerden te onderhandelen…….Japan bood compromissen en concessies aan, op welke de VS reageerden met toegenomen eisen…… Na vernomen te hebben dat Japan besloten had met de VS oorlog te gaan voeren als de besprekingen op niets uitliepen, besloot Roosevelt de besprekingen af te breken. Volgens procureur generaal Francis Bidle, verklaarde Roosevelt dat hij hoopte op een “incident” in de Pacific om de VS te betrekken bij de Europese oorlog.
===

Ook kwam het Roosevelt goed uit volgens sommigen dat Japan een aanval pleegde. Het maakte het makkelijker om volledig de strijd aan te gaan met Japan en Duitsland en zich dus te mengen in de tweede wereldoorlog.