Bestond er, na WO2, een speciale echtscheiding-regeling voor echtgenotes van NSBers?

Werd het echtgenotes makkelijk gemaakt te scheiden van hun ‘foute’ partner? Van wanneer tot wanneer bestond die regeling?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.5K
tinus1969
5 jaar geleden
Waarom zou zo'n regeling bestaan? ben je dat ooit tegengekomen? Zouden de vrouwen van niet net zo fout zijn geweest? Zie bv https://nl.wikipedia.org/wiki/Florrie_Rost_van_Tonningen-Heubel

Antwoorden (1)

Nee, die bestond niet. Uit de echtscheidingscijfers komen de jaren vijftig als weinig opzienbarend naar voren. Zeker, het niveau was iets hoger dan in de jaren dertig, maar het was wachten tot 1965 voor de golf van huwelijksontbindingen loskwam.
Precies vanaf 1965 nam het aantal echtscheidingen op een zodanige wijze toe, dat in 1973 zelfs het piekpeil van 1946 werd gepasseerd. In tien jaar tijd vond er nagenoeg een verdrievoudiging plaats. Toch is er hier niet sprake van een plotselinge mentaliteitsverandering. De verklaring voor de toename is te vinden in een wetswijziging. Op 1 oktober 1971 werd een in 1969 door de liberale minister Polak ingediend wetsontwerp van kracht dat echtscheiding mogelijk maakte op grond van duurzame ontwrichting.

Zeker in de oorlogsjaren was het dus niet zo dat je makkelijk een echtscheiding aanvroeg.. In de huisgezinnen hadden de mannen het voor het zeggen en de vrouw schikte zich in haar lot als huisvrouw en moeder. Nederland gold toen ook als 'morele natie' en we hadden strikte normen en morele waarden...er waren immers vele 'gelovigen' met strikte regels.

Toen we bevrijd waren ontstond een enorme volkswoede op die mensen die in de oorlog 'fout' waren geweest. Zij werden niet gearresteerd door de politie, maar vooral door het verzet/ de Binnenlandse Strijdkrachten.
De overheid wist hiervan. Gerbrandy, de minister-president van het kabinet in Londen karakteriseerde de leden van de Binnenlandse Strijdkrachten (BS) als 'zeer willekeurig samengestelde troepen, bestaande uit enthousiaste doch onervaren jongelieden', die `eigenmachtig aan het arresteren zijn gegaan, met het gevolg, dat naast de NSB'ers en collaborateurs, ook honderden onschuldigen nu vele weken gevangen zitten onder ondraaglijke hygiënische en immorele omstandigheden'.
Vrouwen en kinderen van vermeende collaborateurs werden mee opgepakt en werden zo meegestraft, ook al hadden ze er niets mee te maken gehad. Iedereen die van hulpverlening aan de bezetter werd verdacht, moest worden opgepakt! Je kon ook vaak niet bewijzen dat je er niets mee te maken had gehad en het interesseerde de woedende bevolking al helemaal niet, dus waarom de echtscheidingsregels versoepelen?

Lees hier maar eens hoe het eraan toe ging en je kunt je wellicht een voorstelling maken.
https://www.historischnieuwsblad.nl/tweedewereldoorlog/artikelen/de-kampen-voor-foute-nederlanders/index.html