Dat blijft een kwestie van wat je gelooft.
1. De duivel bestaat niet en is dus niet ontstaan
2. De duivel is een gevallen engel, dus door God goed gemaakt maar heeft God de rug toegekeerd
3. De duivel is de tegenhanger van God en op dezelfde mysterieuze wijze ontstaan als God zelf
En met een beetje fantasie valt er vast nog meer te bedenken.
Ik denk dat de meeste religies voor optie 2 gaan (heb ik in elk geval wel altijd geleerd), omdat optie 3 de duivel gelijkstelt aan God.
5 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Die is samen met god verzonnen.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
De Bijbel laat zien dat God de Duivel niet heeft gemaakt; hij heeft degene gemaakt die de Duivel is geworden.
De Bijbel zegt over God: „Volmaakt is zijn activiteit, want al zijn wegen zijn gerechtigheid. Een God van getrouwheid, bij wie geen onrecht is; rechtvaardig en oprecht is hij” (Deuteronomium 32:3-5).
Hieruit kunnen we concluderen dat Satan de Duivel ooit volmaakt en goed was; hij was namelijk een van Gods engelenzonen.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Als je naar het geloof kijkt is zo de duivel onstaan: God maakte de hemel en aarde, dus ook Engelen. De duivel '(toen hij nog bij God in de hemel woonde en nog goed was) heette Lucifer. Lucifer was zegmaar een hele belangrijke Engel. Alleen Lucifer kwam erachter dat God Zijn zoon Jezus Christus meer liefhad en meer belangrijker vond waardoor die jaloers werd en veel Engelen tegen God opzette. Die Engelen werden uit de Hemel verstoten en ook 'gevallen Engelen' genoemt. Zo kreeg de Duivel zijn naam.

De Duivel heeft meerdere namen die in de Bijbel word genoemt:
•Lucifer (Wat morgenster betekent)
•Beëlzebul
•Belilal

Hopelijk is het een beetje duidelijk.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Duivel, of beter gezegd 'de uivel' betekent letterlijk de personificatie van 'kwaad', oftewel 'Het Kwaad' of 'De Kwade'. Het woord 'uivel' of 'euvel' is Oud- en Midden-Nederlands voor kwaad of slecht. Voor de Duitse term Teufel geld dus hetzelfde, net als het Engelse woord Devil (personificatie van 'evil').