waarom heeft Nederland Kaiser Wilhelm politiek asiel verleend na het einde van de eerste wereldoorlog?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Waarom niet? De man was misschien niet het meest effectieve staatshoofd uit de geschiedenis en hij had waarschijnlijk beter houthakker kunnen worden maar hij was bepaald geen misdadiger.

Verwar de situatie van WOI niet met WOII. In WOI was niks anders dan een conflict tussen 2 partijen zoals die zo vaak voorkomen in de geschiedenis zij het op een grotere schaal dan men tot dan toe kende. De enige reden dat het een wereldoorlog wordt genoemd is omdat de betrokken partijen indertijd het overgrote deel van de wereld beheersten. WOI was, afgezien van de schaal en de modernere middelen niet anders dan de eerdere Frans-Duitse oorlogen en de Krim oorlog.

Nederland was officieel neutraal maar had heel wat meer affiniteit met Duitsland dan met Frankrijk indertijd.
Nederland had geen problemen met Duitsland indertijd en de Keizer had niks gedaan wat niet ieder ander staatshoofd van de betrokken landen had gedaan. Hij was gewoon de verliezende partij die tot overmaat van ramp ook nog zijn positie verloor aan de 'gevaarlijke' socialisten. Doorgaans zijn afgezette staatshoofden niet de meest welkome mensen in hun eigen land. In Duitsland kon hij dus niet blijven maar hij moest wel ergens heen.
Daarbij: in het opnieuw gevormde Polen was hij niet bijzonder welkom als voormalig leider van de Duitse overheersers en Frankrijk, Engeland en Rusland (bezig met een burgeroorlog tegen de communisten) waren zijn tegenstanders geweest en hoewel het conflict niet met hem persoonlijk was ga je niet rentenieren in het land van de vijand. Oostenrijk was ook geen optie gegeven de manier waarop Oostenrijk zich tegen de adel richtte (zelf nu nog is het daar verboden een adellijke titel te voeren) en het Ottomaanse rijk was uit elkaar aan het vallen.

Nederland was met afstand de meest logische optie en ik zie ook niet waarom Nederland geweigerd zou moeten hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Omdat Nederland in de eerste wereldoorlog neutraal was.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Amerika, Engeland en België waren geen voorstander van dat asiel, maar ja, Wilhelm was behalve Duits keizer ook prins van Oranje en dat zal zeker meegespeeld hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is een, maar ook de angst speelde een rol, dat NL zijn eigen koningshuis zou afzetten. Dat was in die tijd een reeele dreiging. Die geschiedenu=is is te ingewikkeld om hier nu neer te zetten. Als ik het vind dan zal ik het als antwoord geven.
Ook de Nederlandse regering werd overvallen door de plotselinge vlucht van de keizer en zijn komst naar Nederland. De verantwoordelijk minister Van Karnebeek schijnt op de hoogte te zijn geweest, mar andere ministers hebben later verklaard dat ze niet waren ingelicht. Kijk voor het uitgebreide verhaal op de hieronder vermelde website.

TP