Hoe werden schepenen aangesteld rond de 15-17e eeuw?

Een aantal van mijn voorouders blijkt volgens de stamboom en archieven schepen te zijn geweest in hun woonplaats (in Noord-Brabant). Ik vroeg mij af hoe men een dergelijke functie in die tijd kon verkrijgen en of het iets zegt over de sociaaleconomische positie van mijn voorzaten.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.5K
Antoni
5 jaar geleden
Misschien heb je voor het vinden van een antwoord op je vraag iets aan het boek "Gevormde Kaders. Bureaucratische en professionele regulering van het werk van ambtenaren in de Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden" van Jeroen van Bockel, uit 2009. Heel interessant! Kijk op (onder andere) http://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/36592/bockel.pdf?sequence=1 voor een PDF-bestand van het boek.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Bedankt voor de uitgebreide antwoorden/reacties, Antoni. Ik ga het morgen eens allemaal even rustig nalezen. Dank!

Antwoorden (1)

Volgens deze website https://www.parlement.com/id/vj9tkab33jre/stadhouder werden de schepenen benoemd door de stadhouder op voordracht van de Staten.

Hier https://isgeschiedenis.nl/longreads/regentenruzies-en-handjeklap-in-de-17de-en-18de-eeuw vind je een interessant artikel over de strijd tussen regenten om de baantjes, waarbij familiebanden een belangrijke rol speelden, met name in Amsterdam.

Overigens is de bestuursstructuur in het tijdperk dat je noemt nogal eens gewijzigd, waarbij ook benoemingsprocedures veranderden, terwijl er ook verschillen tussen steden bestonden. Zo is lange tijd in veel steden de vroedschap heel belangrijk geweest bij benoemingen van burgemeesters en schepenen. De vroedschap is een college van tien tot veertig rijke, hoogopgeleide en belangrijke mannelijke inwoners van de stad. Op deze website https://nl.wikipedia.org/wiki/Vroedschap kan je hier meer over lezen. Over het lidmaatschap wordt op die website vermeld:

"Lidmaatschap was in principe een kwestie van uitverkiezing (coöptatie) en niet van erfopvolging. Familiebanden waren daarbij zeer belangrijk, maar ook welstand en sociale status telden mee. Vroedmannen moesten voldoen aan een tweetal voorwaarden: lidmaatschap van de Gereformeerde kerk en het bezit van een huis. Hoewel stadsbesturen naar huidige maatstaven meer weg hadden van een oligarchie dan van een meritocratie, neemt dit niet weg dat familiebanden nooit een wettige basis voor verkiezing vormden."
Antoni