Ik zou graag de aanleiding willen weten waarom Franz Ferdinand werd vermoord?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
11.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
http://nl.wikipedia.org/wiki/Moord_op_Frans_Ferdinand_van_Oostenrijk succes

Antwoorden (7)

Op 28 juni 1914 werd hij in Sarajevo (Bosnië en Herzegovina) met een FN Model 1910-pistool doodgeschoten door Gavrilo Princip, terwijl hij een rondrit maakte in een Gräf & Stift (zie ook: moord op Frans Ferdinand). De aanslag was waarschijnlijk beraamd door De Zwarte Hand, een geheime nationalistische Servische groepering.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt op u snelle antwoord maar het is juist wat u schrijft maar ik zoek de gebeurtenissen die daarvoor gebeurden(voor de aanslag op Franz Ferdinand)
Frans Ferdinand was de troonopvolger van Oostenrijk-Hongarije. Bosnië was een provincie van Oostenrijk-Hongarije. Tijdens zijn bezoek aan Sarajevo in Bosnië is hij vermoord door de Servische terrorist Gavrilo Princip. Hij vocht voor een vrij Bosnië en vermoorde daarom Frans Ferdinand.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Frans Ferdinand en Sophie Chotek trouwden op 1 juli 1900. Zij bezochten rond 28 juni 1914 voor een aantal dagen Sarajevo. Door Servische nationalisten werd dit bezoek, juist op deze datum: de verjaardag van de Slag op het Merelveld, echter als een regelrechte provocatie opgevat en een groep Bosniërs, die gesteund werd door Servië, beraamde een aanslag op de kroonprins.
AWM
13 jaar geleden
Gavrilo Princip, die met de moord op aartshertog Franz Ferdinand de Eerste Wereldoorlog in gang zette, werd daartoe vooral aangezet door onvrede over de sociale achterstand van de Servische boeren. In het Habsburgse Rijk vormden nationalisme, romantiek en de beschikbaarheid van vuurwapens een explosief mengsel, dat jongeren in snel tempo deed radicaliseren.
Amadea
13 jaar geleden
De belangrijkste reden van frictie was Frans Ferdinands voorgenomen huwelijk met de Hongaarse Sophie Chotek. Dit stuitte op weerstand omdat zij slechts van lage adel was. Toen de Hongaarse adel hun bezwaren tegen het huwelijk opgaven trok Frans Ferdinand zijn steun voor het Slavische landsdeel, dat de Hongaren veel van hun gebied zou hebben gekost, in. Vooral onder de zuidelijke Slavische volken in het huidige Kroatië en Bosnië-Herzegovina werd dit als verraad gezien.

Met de steun van de Hongaarse adel trouwden Frans Ferdinand en Sophie Chotek op 1 juli 1900, een ongelukkige keuze bleek later. Ze hadden weliswaar mogen trouwen, maar de keizerlijke familie stond het huwelijk pas toe nadat men was overeengekomen dat Sophie geen koninklijke status zou krijgen. Zij mocht op officiële gelegenheden niet naast haar man zitten, ook niet op de verjaardag van hun huwelijk. Omdat Bosnië-Herzegovina noch onder het Oostenrijkse, noch onder het Hongaarse landsdeel viel bestond hier deze beperking echter niet. Daarom bezochten zij rond 28 juni 1914 voor een aantal dagen Sarajevo.[1]

Door Servische nationalisten werd dit bezoek, juist op deze datum: de verjaardag van de Slag op het Merelveld, echter als een regelrechte provocatie opgevat en een groep Bosniërs, die gesteund werd door Servië, beraamde een aanslag op de kroonprins.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aanleiding of oorzaak, dat weet ik niet, maar dit is wat ik vorig jaar voor mijn examen heb moeten leren:

Gustav Princip was lid van de groep De Zwarte Hand. Er was binnen Servië steeds aanleiding geweest tot roering omdat men het steeds minder begon te waarderen dat het land van Ferdinand Servië overheerste (toenemend nationaal bewustzijn en wapentuig).

Franz Ferdinand kwam op het briljante idee om een intocht te houden, wat door de burgers van Servië werd gezien als een belediging. Ondertussen bevonden de leden van De Zwarte Hand zich onder het toekijkende publiek. In de buurt van Ferdinand ontplofte een bom, waarbij mensen gewond raakten.

Franz Ferdinand vluchtte echter niet (stomstomstomstomstom) maar ging nog een extra rondje rijden langs het ziekenhuis, waarbij de auto vast kwam te staan in een steeg. Eigenlijk impulsief schoot toen Gustav Princip zijn vrouw Sophie en hem dood. En zo staat in ons boek: omdat hij en zijn medestudenten van De Zwarte Hand zich in hun eentje hadden lopen opwinden over het regime. Zij vertegenwoordigden in ieder geval in geen geval de mening van het hele land.

Toegevoegd na 1 minuut:
Nu ik de andere antwoorden lees krijg ik weer de kriebels die ik toen ook had. Volgens mij zijn onze geschiedenisboeken helemaal niet objectief geweest, ze geven echt een heel apart beeld van de geschiedenis...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
fremar