Hoe kan het dat mensen op oude zwart wit foto's zoveel ouder leken?

Toevallig keek ik vandaag wat foto's uit de oorlog en zag foto's van Margot Frank met Anne Frank voorbij komen uit 1933. Op sommige foto's leek Margot duidelijk 7 of 8 jaar maar andere foto's uit hetzelfde jaar kon ze wel 14 zijn. Ik was verbaasd omdat ik normaal gesproken goed leeftijden kan schatten. Op foto's valt het mij vaker op dat mensen op bepaalde foto's veel ouder of jonge kunnen lijken.
Op oude zwart wit foto's is dit veel erger (mensen kunnen veel ouder lijken).

Toegevoegd na 3 minuten:
Bedoel dat ik in het echt zeer goed leeftijden kan inschatten maar foto's zijn een momentopname en dan zit ik er soms jaren naast. Zeker met foto's waarbij ogen wat donkerder zijn, vooral zwart wit foto's.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (2)

Leeftijd schatten is een kwestie van ervaring. Die ervaring wordt beïnvloed door een aantal factoren.

Dé grote misleider in dit geval is de mode. Van kleren, maar vooral ook van de haardracht uit die tijd. Oudere mensen van nu hebben hun smaak in hun jeugd opgebouwd. Dat is vaak nog te zien in de kleren die ze nu nog kopen. Daar zitten nog steeds stijlelementen van 'vroeger' in.

De geest herkent die elementen onbewust en associeert die met de oudere mensen van nu.

Wanneer jij dan een oude foto ziet herkent je geest onmiddellijk die oude stijl elementen. De ervaring van de geest leert dat die stijl over het algemeen bij oude mensen hoort. Dat de persoon jong is overheerst natuurlijk, maar je geest kan dat oudere sausje niet helemaal los laten en telt wat extra jaren op bij de feitelijke leeftijd.

Probeer eens alles te bedekken van de foto, behalve puur het gezicht. (dus ook geen haren in beeld) en probeer dán de leeftijd eens te schatten.
Je zal zien dat dat veel beter gaat.
Het is mogelijk dat de kinderen op de foto's ouder leken omdat zij niet meer gekleed waren als (jonge) kinderen.

Een jongerencultuur en daarbij horende eigen kledingstijl(en) zijn pas tot ontwikkeling gekomen in de jaren 60 van de twintigste eeuw. Vóór die tijd waren mensen bij wijze van spreken òf kind òf volwassene. Oudere kinderen kunnen op de foto's dus gekleed zijn geweest met kleding die er hetzelfde uitzag als die van de ouders. De kleding gaf ze daardoor een volwassenere uitstraling dan men op basis van hun leeftijd zou verwachten.
Antoni