Wat heeft Michail Gorbatsjov met de Duitse eenwording te maken?

Ik moet binnenkort een presentatie geven over:
'Gorbatsjov: glasnost en perestrojka en de Duitse eenwording'
Alleen vroeg ik mij af wat Michail Gorbatsjov te maken heeft met de Duitse eenwording.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.8K
ronron1212
6 jaar geleden
Je kan op internet zelf ook zoeken als jij een presentatie moet geven is dat een opdracht van school dus moet je zoeken en onderzoeken
https://nl.wikipedia.org/wiki/Michail_Gorbatsjov

Antwoorden (2)

Michail Gorbatsjov is beroemd geworden door de woorden ‘glasnost’ (openheid) en ‘perestrojka’ (hervorming). In 1985 maakten deze twee principes deel uit van het twaalfde vijfjarenplan van de Sovjet-Unie. Gorbatsjov pleitte voor een transparantere overheid en meer vrijheid van meningsuiting. Hij dacht dat het volk niet betrokken zou zijn bij de staat en het bestuur, wanneer zij geen zicht had op het beleid en het handelen van de regering.

Gorbatsjov had vergeleken met zijn voorgangers goede relaties met de leiders van de Westerse landen. Mede omdat de CPSU (Communistische Partij van de Sovjet-Unie) de defensie-uitgaven niet langer kon betalen beëindigde Gorbatsjov door besprekingen met de Amerikaanse president Ronald Reagan de wapenwedloop tussen beide landen. De Koude Oorlog kwam tot een einde, met de Verenigde Staten als winnaar.

Omdat de Koude Oorlog was beëindigd, waren de Berlijnse Muur en het IJzeren Gordijn tussen het Oosten en het Westen ook overbodig geworden. Nadat deze waren gevallen, werden de beide Duitslanden (de Bondsrepubliek Duitsland (BRD) en de Duitse Democratische Republiek (DDR)) herenigd.
Antoni
6 jaar geleden
Niets.
Onder de Duitse eenwording wordt het ontstaan van het Duitse Keizerrijk in 1870 verstaan; dit door het samengaan van Pruisen, Beieren en een aantal kleinere staatjes; de Duitse staatsman Otto von Bismarck (de IJzeren Kanselier) speelde hier de hoofdrol.

De Duitse hereniging (Wiedervereinigung) verwijst naar het versmelten van de Bondsrepubliek Duitsland (toen nog van alleen van West-Duitse deelstaten ) met Oost-Duitse deelstaten van de DDR in 1990. Hierbij speelde Michail Gorbatsjov een rol.