De industriële revolutie, in feite een geleidelijk proces, vond in Nederland plaats gedurende de tweede helft van de 19e eeuw (ongeveer 1850-1900). Het stadhuis was rond 1830 af en verving de huizen Lichtenberg en Hasenberg. Het had tijdens de industriële revolutie dus al de functie van stadhuis. De bouw van het stadhuis was geïnspireerd door de Griekse bouwkunst; in het gebouw moest het hele stadsbestuur passen.

Het stadsbestuur had in de tijd van Napoleon veel nieuwe taken gekregen. De stad groeide snel en er kwamen meer taken bij. In 1848 werd het stadhuis verder naar achteren uitgebreid; zo ontstond voor het eerst in de geschiedenis een stadhuis at groot genoeg was voor de taken van het stadsbestuur. Het stadhuis werd al snel weer te klein en rond 1930 werd het stadhuis nog verder uitgebreid.