Hoe zat het met relaties tussen slaven en vrijen?

Welke gevolgen had het? Wat waren de regels? Wat gebeurde er met haar, hem en het kind? Was liefde tussen een slaaf een vrij persoon überhaupt toegestaan en werden blanke vrouwen ook wel eens verkracht door slaven? Maar mijn belangrijkste vraag: Wat gebeurde er als een blanke vrouw wat kreeg met een zwarte slaaf en zwanger raakte?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.7K
ronron1212
7 jaar geleden
Die relaties waren verboden. Maar wat jij je afvraagt gebeurde wel. Slavinnen werden door hun meesters soms wel gebruikt de kinderen werden dan slaaf. Als een slaaf een blanke vrouw verkrachten werd hij op een vreselijke manier door geslagen of opgehangen
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Oke maar wat gebeurde er dan met de vrouw en de baby. Wat als een blanke vrouw van een slaaf hield? En als het om een slavin ging werden de baby's ook wel eens uit vader liefde vrij of beter opgevoed?
tinus1969
7 jaar geleden
@xxJennyxx; je vraag is nogal algemeen, terwijl de manier waarop slavenhouders met slaven omgingen nogal verschilde afhankelijk van tijd en plaats. Heb je een speciale periode/groep (Romeinse Rijk, Arabië, Noord-Amerika) op het oog?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het gaat over zwarte slaven in de slaven periode van suriname @tinus1969

Antwoorden (1)

In vrijwel alle slavenculturen was het mogelijk slaven vrij te kopen of vrij te laten. Met slaven werd (qua rechten en plichten) niet veel anders omgegaan dan hoe wij tegenwoordig met vee, of met een huisdier omgaan.

Ze waren eigendom van iemand en je kon ze kopen en verkopen of vrij laten. Je mag er van houden en je mag ze voor je laten werken. Of je ze pleziertjes gunt... dat mag de baas zelf weten.

Zo ook met de kinderen van slaven. Een (liefdes)baby kon een vrije status krijgen of niet, dat was aan de meester/meesteres. Net als met de betreffende slaaf zelf.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Oke maar ik las dat een relatie tussen een blanke vrije vrouw en een slaaf niet werd toegestaan. Die werd dan gedood maar over de vrouw en het kind kan ik niet veel vinden. Kan je daar nog mee helpen?