hoelang heeft koningin wilhelmina geregeerd?

Wikipedia is niet altijd een betrouwbare bron, en nu heb ik dat idee ook:
Wilhelmina der Nederlanden werd geboren op 31 augustus 1880.
op haar 4e overleed haar vader, haar moeder was regentes tot haar 18e.
Zij trad af op 12 mei 1948.

Wikipedia beweert dat zij een ambtsperiode van 58 jaar heeft. Ergens anders staat weer ca. 50(??).
Ik reken uit dat zij 67 jaar was toen ze aftrad. als je vanaf haar 18e telt is ze dan ca. 49 jaar koningin geweest (excl periode dat juliana regentes was)
of 53, als je tot haar 4e niet meetelt.

heb ik gelijk of niet?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2.2K

Het beste antwoord

Van: 23 november 1890 tot 4 september 1948 =~58 jaar
1890 - 1898: Emma als regentes (dat is dus ~8 jaar)
58-8=~50 jaar

Dus 58 jaar koningin waarvan 50 jaar geregeerd.

Toegevoegd na 3 minuten:
Toen haar vader in 1890 overleed was zij nog maar 10 jaar jong. Daar ga je de fout in, dat verschil naar 18 wordt dus 8 jaar, welke je dus van die 58 of moet halen om bij 50 uit te komen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
oohhh zo. dankjewel!