Dat is te danken aan een andere ontdekkingsreiziger: Amerigo Vespucci.

Op http://www.isgeschiedenis.nl/personen/christoffel-columbus/ is te lezen:

" 'Ontdekking' van Amerika

Op 12 oktober 1492 riep de matroos Rodrigo de Triana voor het eerst ‘land in zicht’. Columbus beweerde echter de avond van tevoren al licht gezien te hebben, waardoor hij de beloning opstreek voor het ontdekken van het nieuwe land. De Italiaan dacht overigens dat hij Indië had bereikt, en dus noemde hij de lokale bevolking Indianen. Tot zijn grote teleurstelling kon hij echter geen contact leggen met de rijke Aziatische beschavingen die Marco Polo had beschreven.

Terugkeer van Columbus in Europa

Columbus besloot nog wel de verdere omgeving te verkennen en stuitte daarbij onder meer op Cuba, dat hij aanzag voor Japan. Op 15 januari begon hij vervolgens aan de terugreis richting Spanje, maar midden op zee kwam de vloot in een zware storm terecht. Columbus vreesde de ramp niet te overleven en gooide in paniek een ton met verslagen van zijn reizen overboord. Na verloop van tijd hoorde hij naar eigen zeggen echter een hemelse stem, waarna de storm weer ging liggen. Op 4 maart 1493 voer Columbus vervolgens triomfantelijk de haven van Lissabon binnen.

Nieuwe kolonie La Isabela

Een jaar na zijn eerste expeditie stuurde het Spaanse koningspaar Columbus opnieuw richting ‘Azië’, ditmaal om de door hem ontdekte gebieden ook daadwerkelijk voor Spanje in bezit te nemen. In januari 1204 stichtte hij daar de nieuwe kolonie: La Isabela op Hispaniola. Toen Columbus daarna echter verder voer om de omgeving beter te verkennen, ging het al snel mis in de nederzetting. Er was een gebrek aan voedsel, er braken ziektes uit en de lokale Indianen kwamen in opstand, met velen doden als gevolg.

Overlijden Columbus

In 1500 werd Columbus vanwege ‘wanbeleid’ daarom uit zijn functie gezet als gouverneur van Hispaniola. Tussen 1502 en 1504 mocht hij echter nog wel een nieuwe ontdekkingsreis ondernemen, maar wederom slaagde hij er niet in de Chinezen of de Mongolen te vinden. Christoffel Columbus overleed op 20 mei 1506 in Spanje, nog steeds in de volle overtuiging dat hij een nieuwe route naar Azië had gevonden.

Enkele jaren na de dood van Columbus kwam de Florentijnse ontdekkingsreiziger Amerigo Vespucci echter tot de conclusie dat Columbus nog iets veel groters had ontdekt, namelijk een Mundus Novus, een ‘Nieuwe Wereld’ "
Antoni
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Je geeft geen antwoord enkel informatie.
Antoni
7 jaar geleden
Nuttige en interessante informatie, toch?! Daar heeft de vraagsteller vast wel wat aan!
Er werd niet gedacht dat het India was, maar Indië (de vroegere verzamelnaam voor India, Indonesië en andere landen in Azië). Christoffel Columbus hoopte contact te leggen met de rijke Aziatische beschavingen die Marco Polo had beschreven, maar tot zijn grote teleurstelling lukte dat niet. Hij besloot nog wel de verdere omgeving te verkennen en stuitte daarbij onder meer op Cuba - dat hij aanzag voor Japan. Columbus overleed op 20 mei 1506 in Spanje, nog steeds in de volle overtuiging dat hij een nieuwe route naar Azië had gevonden.

Enkele jaren na diens dood kwam de Florentijnse ontdekkingsreiziger Amerigo Vespucci echter tot de conclusie dat Columbus iets veel groters had ontdekt, namelijk een Mundus Novus, een ‘Nieuwe Wereld’. De kustlijnen kwamen namelijk niet overeen met de kustlijnen van India, die Vasco da Gama in 1498 had ontdekt.

De Duitse cartograaf Martin Waldseemüller raakte onder de indruk van de verhalen van Vespucci over de Nieuwe Wereld en besloot daarop het nieuwe continent naar hem te vernoemen. Dit door zijn voornaam in de Latijnse vrouwelijke vorm te zetten (want alle namen van de werelddelen zijn vrouwelijk): ‘Amerika’.
Amadea