wanneer was de prehistorie?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
12.8K
Erna55
7 jaar geleden
Wanneer je google opent, en prehistorie typt, vind je het.

Antwoorden (1)

Het woord prehistorie betekent letterlijk vóórgeschiedenis, en beslaat dus de periode van het ontstaan van de aarde tot het begin van de geschiedenis. En de geschiedenis laten we altijd beginnen bij de uitvinding van het schrift, dus de periode waarin de mensen hun eigen bestaan hebben beschreven.

In engere zin beslaat de prehistorie de periode van de eerste mensen tot aan de uitvinding van het schrift. Maar wat bedoel je met mens? De eerste mensen die er uitzagen zoals wij (onze directe voorouders) verschenen zo'n 125.000 jaar geleden op aarde. Maar de eerste mensachtige, de Australopythicus, leefde al 4 miljoen jaar geleden.

Ook het einde van de prehistorie is niet gemakkelijk vast te stellen. In Mesopotamië (het huidige Irak) is het schrift uitgevonden rond 3400 v.Chr. en omstreeks dezelfde tijd in China. Van die plekken is de kennis van het schrift langzaam over de wereld verspreid. Maar er zijn ook volken, zoals sommige Indianenvolken in het Amazonegebied en traditioneel levende Aborigines in het binnenland van Australië, die nog steeds geen schrift kennen en dus in feite in de prehistorie leven. Als je het eind van de prehistorie wilt bepalen, ligt het er dus maar helemaal aan, over welke plek op de wereld je het hebt.

Een vraag die gemakkelijker te beantwoorden is, is: hoe lang duurde de prehistorie in Nederland?

De oudste sporen van menselijke bewoning in Nederland dateren van zo'n 250.000 jaar geleden. Dus toen 'begon' de Nederlandse prehistorie. En in 12 v.Chr. trokken de Romeinen dit gebied binnen en introduceerden het schrift. Dus toen begon de Nederlandse geschiedenis.
fremar