Hebben Indianen ook als slaaf gewerkt in Amerika? Zo nee, waardoor niet?

Waarom waren de negers uit Afrika geschikter dan de reeds aanwezige Indianen?

7 jaar geleden
5.8K

Het beste antwoord

Jazeker hebben ze dat. Al vroeg na de ontdekking en begin van de colonisatie van Amerika, was er een groot tekort aan arbeidskrachten en werden de aanwezige indianen grootschalig ingezet om het werk te verrichten. De indianen zelf deden daar ook lustig aan mee door overwonnen vijanden te verhandelen.

Het waren echter geen makkelijke slaven, ze ontsnapten nogal vaak en met succes, omdat ze het land goed kenden en ergens heen konden.

Toen dus later de Europese slavenhandel met slaven uit Afrika goed op gang kwam , kreeg dat al snel de voorkeur. Die konden nergens heen, en ze waren fysiek ook wat beter uitgerust voor het zware werk. Bovendien stierven de indianen bij bosjes door europese ziektes (vatbare Afrikaanse slaven overleefden de reis al niet) en door behoorlijk massale uitroeiing. De spoeling werd dus ook een beetje dun.

Dat ons beeld van slaven vooral Afrikaanse slaven omhelst, komt ondermeer door de media, maar ook beeldmateriaal DAT er is, is natuurlijk pas van veel later datum (19e eeuw), toen inderdaad vrijwel het gehele slavenbestand uit Afrika werd "geimporteerd". En doordat veel films over de afschaffing van de slavernij, dus de laatste fasen, vertellen.

En, hoe beroerd het ook klinkt, maar we praten natuurlijk wel over een andere tijd : hoewel blanken in die tijd zowel Indianen als Afrikanen als "wilden", als minderwaardige mensen zagen , zagen ze in de indianen nog wel iets van potentie om Christenen en dus volwaardige mensen / burgers te kunnen worden. Daar had je met afrikanen geen last van....

De bron dekt niet helemaal alle facetten van deze 'boekenwijsheid' (al weet ik niet meer precies waar ik het gelezen heb) , maar voegt er wel nog een boel aan toe.