Is men wel zeker dat de Vikingen eerder Amerika hadden ontdekt?

Met Amerika bedoel ik het Amerikaans vasteland, niet Groenland (aangezien er amper handel of communicatie was tussen deze 2 gebieden). Ik twijfel omdat Spanje Amerika kon koloniseren in minder dan 50 jaar. Dit omdat de indianen bijna waren uitgestorven door ziektes die de Spanjaarden meebrachten. Zo stierven 80% van de Inca's door een simpele verkoudheid. Maar als de Vikingen de eerste Europeanen zijn die Amerika verkenden, dan zouden de indianen toch niet ziek geworden zijn van de ziektes die de Spanjaarden meebrachten.

Toegevoegd na 2 dagen:
Het klinkt raar dat ik de Inca's als voorbeeld neem omdat zij leefden in Zuid-Amerika, terwijl de Vikingen landden in Noord-Amerika. Maar kijk naar de pest: heel Europa had er last van en de ziekte verspreidde zich razend snel. Als de Vikingen contact hadden met de indianen, dan zouden waarschijnlijk ziektes zich hebben verspreid door handel en contact tussen de stammen/volkeren. Daarbij komt ook nog eens kijken dat de indianen geen immuniteit hadden tegen deze ziektes en dat Noord- en Zuid-Amerika toen nog een verbinding hadden via land (het Panamakanaal bestond toen nog niet en de zeespiegel was toen lager).

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.6K
erotisi
8 jaar geleden
Waarom zouden indianen niet ziek kunnen worden van de spanjaarden als de vikingen er eerder waren?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Leif Erickson kwam aan op Newfoundland, de Inca's woonden een paar duizend kilometer meer naar het Zuiden...
ronron1212
8 jaar geleden
De Inca's waren in zuid Amerika. De spanjaarden hebben helemaal niet heel Amerika gekoloniseerd. De engelse en de Nederlanders waren er ook nog maar ook die hebben niet in heel Amerika gezeten.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
dePaepe bedoelt ongeveer dit (denk ik): Veel indianen(Native Americans) zijn ziek geworden van de ziektes die Europeanen met zich meebrachten:
https://en.wikipedia.org/wiki/Native_American_disease_and_epidemics Nu zou je kunnen denken dat het dus onwaarschijnlijk is dat Vikingen(ook Europeanen) al eerder contact hebben gehad met indianen, immers zouden zij toen al weerstand op hebben kunnen bouwen tegen deze ziektes/toen al het loodje gelegd hebben. Echter er zitten nogal wat aannames in die gedachtengang. 1. De ziektes van de 16e eeuwse Europeanen waren gelijk aan die van de Vikingen.
2. Het contact tussen Indianen en Vikingen was langdurig en in grote getalen, voldoende om een epidemie te veroorzaken of zoveel contact dat weerstand tegen in 1. genoemde ziektes opgebouwd kon worden. Ik denk dat 1 en 2 weersproken kunnen worden.
ronron1212
8 jaar geleden
Mr Tomaat daar waar de Inca's woonde is echt heel ergens anders dan de indianen woonden. De vikingen zijn nooit bij de Inca's geweest mogelijk wel bij de indianen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik heb dan ook het woord Inca expres vermeden....
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wellicht had:
3. Waar dePaepe Inca zegt zal hij Indiaan (Native American) bedoelen.
nog duidelijker geweest.
fremar
8 jaar geleden
http://www.ninefornews.nl/deze-zeevaarders-bereikten-amerika-500-jaar-eerder-dan-columbus/
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ziektes zouden van Noord naar Zuid-Amerika kunnen geraken door handel en contacten tussen de volkeren. De indianenvolkeren waren zeker geen achterlijke stammen die in kleine families in tipi's leefden. Er bestonden zeer complexe indianenmaatschappijen. Door handel tussen de steden en volkeren zouden ziektes zich kunnen verspreiden over zeer lange afstanden. Kijk naar de Inca's: hun rijk was langer dan 3500 km en toch stierf 80% door een simpele verkoudheid.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ook moet men rekening houden dat er vroeger door een lage zeespiegel en doordat het Panamakanaal toen niet bestond er een landverbinding tussen Noord-en Zuid-amerika was.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@dePaepe Maar waarom het verhaal NOG moeilijker maken dan de Indianen op zich en je specifiek richten op de Inca's? Het is dus vooral punt 2. (zie antwoord tinus1969). De Vikingen hadden weinig tot geen contact met de bevolking aldaar.
tinus1969
8 jaar geleden
@MtTomaat; en de Vikingen droegen zelf waarschijnlijk geen besmettelijke ziektes, omdat ze van een kleine kolonie kwamen waar zulke ziektes zich niet kunnen handhaven.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Over die ziektes moet men ook in overweging nemen dat de Vikingen een zeer gezond en gehard volk waren die op IJsland en mogelijk Groenland een vrij geïsoleerde gemeenschap vormde . Daarbij de intensieve contacten met Noord-Afrika en het zgn heilige land ( kruistochten ) nog moesten plaats vinden waar vandaan veel zeer ernstige ziekten mee terug genomen werden . En die later wel door de Spanjaarden over zuid Amerika werden verspreid . Mogelijk dat het klimaat ook niet gunstig werkte voor besmettingen . Dit zijn maar gedachten en geen feiten . De Vikingen waren niet zo geïnteresseerd in een natuurvolk als de indianen De Vikingen plunderden graag rijke steden Maar ??

Antwoorden (2)

Nee, men is daar niet zeker van. Het belangrijkste bewijs is de gevonden 'runenstenen' in bijv. Newfoundland, maar ook daarvan wordt betwist of Vikingen de makers zijn.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja, het is zeker dat de Vikingen Amerika hebben ontdekt: Opgravingen in L'Anse aux Meadows bevestigen dat afdoende (zie link). L'Anse aux Meadows is

Mbt ziektes en kolonisatie (of de afwezigheid ervan): De Vikingen die Amerika ontdekten, kwamen daar van uit Groenland, en ze waren op zoek naar onder andere timmerhout. Groenland was zelf een marginale kolonie (5000 inwoners op het hoogtepunt) vanwaaruit geen verdere kolonisatie van Noord-Amerika gestart kon worden. In zo'n kleine kolonie kunnen ook ziektes als pokken en mazelen niet blijven bestaan, en ze kunnen dus ook vandaaruit niet worden overgebracht (behalve als er net toevallig mazelen heerst op Groenland). Ook is de omgeving van L'Anse aux Meadows zelf dunbevolkt en zochten de Vikingen geen contacten met de inwoners, wat -opnieuw- de overdracht van ziektes moeilijker maakt (Bron: Jared Diamond).

Toegevoegd na 1 minuut:
Aanvullign: L’Anse aux Meadows is een gehucht in Noord Newfoundland, Canada