Welke gevolgen van de catastrofe die het Derde Rijk was voor Europa zijn nog steeds voelbaar?

Ik bedoel hier de periode van 1945 tot op heden. Met één of twee voorbeelden als het kan.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Antwoorden (2)

( de sjoemel diesel :):) Nee Het leed dat er miljoenen families een wond hebben opgelopen omdat er een naaste is omgekomen Het ergste is en blijft de genocide die op de joden heeft plaats gevonden . Al die oude jonge mensen hele families weggevaagd . Hele steden in Polen van hun sfeer en cultuur berooft . Landen er na totaal verplaatst ( Polen ) landen en volken langdurig onderdrukt ( de oost blok landen ) grenzen verplaatst . Ook in Nederland Hele bedrijf's takken en kennis die weg is ( diamant slijperijen enz ) Ook het collectieve schuld gevoel van we stonden er bij en keken er na . Als reactie mogelijk een over reactie ( in Duitsland zeker ) Maar ook iets van dat nooit meer het idee van een Europa maar dan niet door oorlog of overheersing mogelijk ook daar een overreactie ? Het blijft een collectieve wond wat nog zeker geen litteken is geworden . De Volkswagen hebben we er ook aan over gehouden :)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De verschuiving van de macht;
Voor de tweede wereldoorlog gaf West- Europa de toon aan in de wereld. Na W.O.2 werden dit de VS en de Sovjet-Unie. Nederland sloot zich aan bij het westerse blok.
Tussen de VS en de SU ontstond een 'Koude oorlog' en begon een wapenwedloop.
Het waren twee tegengestelde blokken die de wereld verdeelden in een communistische-en democratische denkwijze. Dit geldt nu nog steeds en de koude oorlog staat er weer volop tussenin.

Atoomtijdperk;
Omdat WO2 had gezorgd voor een versnelde wapenontwikkeling kan je stellen dat, na het einde van WO2, het begin gemaakt werd van het atoomtijdperk. In 1945 werd bekend dat de VS al een atoombom ontwikkeld had en was als enigste in het bezit hiervan. Inmiddels wordt hier, al dan niet in het geheim, door meerdere mogendheden aan gewerkt.....kernreactoren bestaan al in vele landen. Misschien is de dreiging van een atoomramp dus wel het belangrijkste gevolg van WO2.

Koloniën worden onafhankelijk;
Al voor de oorlog wilden koloniën onafhankelijk zijn en er waren al veel nationalistische bewegingen ontstaan. De koloniale mogendheden waren tijdens de WO 2 volop bezig met de oorlogsvoering en niet met hun koloniën. In die tijd verspreidde het nationalisme steeds meer en zo lukte het veel landen om al snel na de oorlog onafhankelijk te worden, zoals Indonesië, India, Libië en Pakistan. Later volgden er meer.

Het ontstaan van meer besef van vrede;
Tijdens de oorlog hadden de geallieerden al plannen voor een nieuwe vredesorganisatie gemaakt en in de lente van 1945, werd door 50 staten het 'Handvest van de Verenigde Naties' ondertekend. De VN moest oorlog zien te voorkomen en helpen bij armoede, honger, ziekten en onrecht in de wereld.