Heeft Oostenrijk vóór WOII een kustlijn gehad? en zo ja, waar liep deze?

In de documentaire "Climbed every mountain" ["the story behind The sound of Music" BBC2 . 13.15.uur 25/12/15] wordt gezegd dat Oostenrijk na WOII haar kustlijn heeft verloren... Waar liep / was die kustlijn…?

Toegevoegd na 1 minuut:
Graag bronnen!

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.2K
Amadea
8 jaar geleden
Ze bedoelen vermoedelijk de tijd dat Oostenrijk de macht had over Hongarije, Bosnië, Herzegovina, Kroatië, Tsjechië, Slowakije, Slovenië en delen van Italië, Montenegro, Polen, Roemenië, Servië en Oekraïne. Maar die landen behoorden niet tot Oostenrijk dus die kustlijn was niet 'van hen': https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/6e/Austrian_empire.png
Cryofiel
8 jaar geleden
Was dat niet het Habsburgse Rijk?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Amadea Dat zou kunnen , echter is 19e eeuw en in The Sound of Music, gaat het toch echt om WOII en dan kom je misschien uit bij de "Anschluss". Oostenrijk stond voor ongeveer 98% achter de inval in ieder geval van Nazi-Duitsland [ was geen inval .. ze mochten gewoon komen, waren welkom -geen schot gelost!- mensen waren vrolijk en blij! ] Het was de "Anschluss" ... zie hieronder : https://nl.wikipedia.org/wiki/Anschluss De Anschluss (Duits voor 'aansluiting', 'verbinding', 'annexatie') is de internationaal gangbare, geschiedkundige term voor de Duitse annexatie van Oostenrijk in een "Groot-Duitsland" op 13 maart 1938. De annexatie kon rekenen op vrij algemene steun van de Oostenrijkse bevolking en werd voorbereid door de Oostenrijkse nazipartij. De annexatie geschiedde door een inval van Duitse troepen, waarbij echter geen schot werd gelost. Door de Anschluss verloor Oostenrijk zijn zelfstandigheid, werd in het Duitse Rijk opgenomen en heette tot 1942 Ostmark en nadien Alpen- und Donau-Reichsgaue tot de bevrijding door de Russen in maart 1945. En hiermee kreeg Oostenrijk natuurlijk wel havens, al waren ze van Duitsland...
Amadea
8 jaar geleden
Waarom vraag je het dan op Goeie Vraag, als je zelf de gewenste informatie kunt opzoeken?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Omdat ik dacht dat ik iets miste, gebeurt wel eens, weet je, dat ik niet de juiste info kan vinden. Zo ook hier, dacht : ik mis wat, vond het zo raar wat er gezegd werd in die documentaire.
Vandaar.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Naar mijn mening kun je echter niet spreken van een Oostenrijkse kustlijn, aangezien Oostenrijk ten tijde van de tweede wereldoorlog geannexeerd was door Nazi-Duitsland

Antwoorden (2)

Oostenrijk heeft nooit aan de zee gelegen.
Het heeft dus ook vóór WO II geen kustlijn gehad.

Tenzij het keizerrijk Oostenrijk (1804-1918) bedoeld werd.
Het keizerrijk heeft wel een kustlijn gehad (aan de Adriatische Zee).
SimonV
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Precies, zoals het er nu uitziet .. het land Oostenrijk.. maar zoals wij allen weten , lees je geschiedenis , woedden er oorlogen en heersen er heersers die meer land willen bezitten en dus... vandaar mijn vraag . Deze reactie wilde ik posten... : Ongeldige vraag! kreeg ik als tekst... Maar inmiddels heb je jouw antwoord aangepast en dat is dus ongeveer wat ik bedoelde . Alleen, het ging hier om WOII dus een tijd later niet 19e maar 20e eeuw!
Uit mijn bezit het boek 'Oostenrijk', een uitgave van Douwe Egberts. Eerste hoofdstuk citaat:
'Dat Huis Habsburg begon zijn bestaan in 1027, en wel in het Zwitserse Aargau, waar men heden ten dage nog de ruïne kan zien van het toen gestichte slot, dat het begin werd van een ontzagwekkend wereldrijk. Het waren vijf klinkers, die een trotse waarheid bevatten: A.E.I.O.U., de initialen van de Latijnse spreuk: Austriae est imperare orbi universo, hetgeen in verduitst wil zeggen: Alles Erdreich ist Oesterreich Untertan, - Het gehele aardrijk is Oostenrijks onderdaan. Was niet de keizer van Oostenrijk tevens keizer van Duitsland, en heerste hij niet met de Spaanse tak samen over een rijk, waar de zon nooit onderging?
In het voormalige Habsburgse huis ging de zon nooit onder. Zo'n beetje de hele wereld werd door Oostenrijk geregeerd. Tot in Amerika toe. Genoeg kustlijn dus.

Toegevoegd na 8 uur:
Uit een oude Yvert (1979 deel 2) heb ik het olgende antwoord geformuleerd, zodat u zich meer een voorstelling maken kunt zoals bedoeld.

LAutriche ayant retrouve son indépendance en 1955 a repris ses frontières de 1938, entre l'Allemagne et la Tchecoslovaquie au Nord, la Hongrie a l'Est, la Yougoslavie et Italie au Sud, et la Suisse et le Liechtenstein a l'Ouest. Vienna restant toujours la capitale

Vrijvertaald
Oostenrijk verkreeg haar onafhankelijkheid in 1955 nadat de grenzen uit 1938 als volgt waren gewijzigd:
Tussen
Oostenrijk , Duitsland en Tjechoslowakije in het noorden
Oostenrijk en Hongarije in het westen
Oostenrijk, Joegoslavié en Italie in het zuiden
en in het westen vonden grenscorrecties plaats met Zwitserland en Liechtenstein, maar dit buiten beschouwing.
Het gaat vooral om de grenscorrectie tussen Joegoslavie en Italie. Zeg maar de kuststrook tussen Trieste richting Venetié. In dat deel zat een stuk Oostenrijksgrens die aan zee grensde.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
"In de documentaire "Climbed every mountain" ["the story behind The sound of Music" BBC2 . 13.15.uur 25/12/15] wordt gezegd dat Oostenrijk na WOII haar kustlijn heeft verloren… Waar liep / was die kustlijn…?" In de uitleg onder de vraagstelling staat bovenstaande tekst. Hierin staat toch duidelijk dat het gaat om WOII : ...dat Oostenrijk na WOII haar kustlijn heeft verloren... en niet over vroeger tijden , "Habsburgse tijden" zelfs. Ergo het ging om de Nazi-tijd.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
In de primaire vraagstelling spreekt u over vóór WO II. Daartoe behoort ook de Habsburgse periode.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@gerardkl Helemaal waar.
Echter de primaire vraagstelling wordt ondersteund door de extra geleverde informatie daaronder. Deze dient dus ook goed gelezen te worden en 'gebruikt'. Ik zeg in de vraagstelling met opzet vóór WOII omdat het erom gaat dat NA WOII die kustlijn verdwenen zou zijn. Ergo, deze was er nog anders kon die niet NA WOII [ of 'for that matter' tijdens zelfs ] verdwijnen . >>Het ging er om dat tijdens WOII een kustlijn was en die verdween NA WOII . Hoe wat waar en waarom?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ten tijde van de tweede wereldoorlog het Groot-Germaanse rijk inderdaad een korte kustlijn gehad hebben aan de Adriatische zee. Gedurende de tweede wereldoorlog heeft ook Oostenrijk deel uitgemaakt van dit 'Groot-Germaanse rijk'. Het idee achter dit Groot-Germaanse rijk was dat meerdere grensgebieden teruggebracht werden tot deze van het Heilige Roomse Rijk. Ook delen van Noord-Italië behoorde tot dit rijk. Nadat bondgenoot Italië zich terugtrok uit de oorlog in 1943, zouden deze gebieden ook vallen onder dit Groot-Germaanse rijk, maar ook grote gebieden in de Sovjet-Unie en West-Europa zouden geannexeerd worden. Het idee van het Groot-Germaanse rijk was echter nooit voltooid, mede door de mislukte invasie van de Sovjet-Unie na de slag om Moskou in 1941.