Wat was het beeld dat Nederlanders hadden van Nederlands-Indië rond 1855-60?

Wat voor beeld hadden de Nederlanders (mensen die in Nederland zelf woonden) van de mensen die in Nederlands-Indië woonden en wat vonden ze daarvan?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Antwoorden (1)

Dit beeld is goed te reconstrueren uit de geschiedenis van het beroemde boek Max Havelaar van Multatuli uit 1860. Hij protesteert daarin tegen de koloniale maatregelen die Nederland in Nederlands Indië invoerde en die groot lijden voor de bevolking veroorzaakten ten behoeve van de winsten van de Nederlanders. Daarvoor was in Nederland geen enkel oog. Je kunt daarnaast met grote waarschijnlijkheid stellen dat het beeld rond die tijd gelijk was aan het beeld dat Geert Mak in De eeuw van mijn vader schetst over de houding van de Nederlanders en die je ook uit oude jeugdboeken, bijvoorbeeld van Anne de Vries (Jaap en Gerdientje) kunt halen. We hadden een erg paternalistische kijk op de bevolking van Nederlands Indië en beschouwden hen als heidenen en onderontwikkelden die volkomen van ons afhankelijk waren voor hun welzijn en in alle opzichten ondergeschikt waren aan ons.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Maar wat wist de gewone man dan van Nederlands-Indië? hadden ze enig idee over de corruptie en hoe de mensen daar behandeld werden? en wisten ze dat ook voordat het boek van Multatuli uitkwam?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wat de gewone man wist werd hem hoogstwaarschijnlijk verteld, door onderwijzer (voor de enkeling die naar school ging) of de geestelijke en die hadden geen idee van de behandeling van de inlandse bevolking door de Nederlanders. Multatuli schreef zijn boek niet voor niets: hij wilde een aanklacht tegen de uitbuiting schrijven want die werd door iedereen, onwetend of niet, geaccepteerd. De meeste Nederlanders zullen geen idee gehad hebben.