Waar precies bouwde Philips in Eindhoven de eerste (40?) arbeiderswoningen?

staan deze er nog?

Toegevoegd na 49 minuten:
het gaat dus om woningen die gebouwd zijn voordat het Phili[psdorp werd gesticht. De eerste woningen zouden staan in Woensel, maar waar precies?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.5K
Computoon
8 jaar geleden
Veel info staat op Wikipedia, thema Philipsdorp
ronron1212
8 jaar geleden
https://nl.wikipedia.org/wiki/Philipsdorp

Antwoorden (1)

Dat was de Natuurkundigen-buurt, gelegen tussen Vredeoord, Boschdijk, Marconilaan en Groenewoudseweg. Ingenieus G.C. Kools kwam daar tot een eenvoudig rechthoekig stratenpatroon op basis van oude verkavelingslijnen, waarin ruimten voor pleinen en groenvoorzieningen zijn uitgespaard. De Edisonstraat vormt de centrale middenas, te beginnen bij de Marconilaan en eindigend op het Celciusplein. Omdat de overheid na 1925 niet meer aan de subsidie-aanvraag kon voldoen bouwde Philips de wijk verder af. Zie http://yenm.home.xs4all.nl/Toenennu/woensel/woenselwest/edisonstraat.jpg

Die wijk in Woensel-West is er nog altijd. Een tiental jaren geleden zijn de huizen aan het Celsiusplein van een fris verfje voorzien waardoor deze een modernere uitstraling kregen.

Toegevoegd na 17 minuten:
Ingenieus = Ingenieur
Amadea
8 jaar geleden
ronron1212
8 jaar geleden
De laatste uitbreiding vond plaats in 1923. Aan de Iepenlaan, de Hubertastraat, de Henriëttestraat en Keerweerstraat werden 74 kleinere arbeiderswoningen opgetrokken. Deze woningen zijn met rijkssubsidie gebouwd en ze zijn aanbesteed. Ze zijn dus niet door de Philips woningbouwvereniging gebouwd. Dit in tegenstelling met de rest van Philipsdorp. De grond was wel door Philips opgekocht en gratis ter beschikking gesteld, terwijl de gemeente de bestrating verzorgde. Bedrijfsarchitect Smit heeft de huizen ontworpen. Deze woningen worden op het gebied van de architectuur als niet bijzonder aangemerkt, met uitzondering van een paar panden aan de Henriëttestraat, die onder een meer expressionistische architectuurstijl vallen.