waar komt de naam voor de slavische volkeren vandaan?

Ik heb ooit ergens gelezen dat het woord ''slavisch'' afstamt van het engelse woord "slave'' omdat de Slavische volkeren vroeger slaven geweest waren van de joden. Wat is daarvan waar?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
6.4K

Antwoorden (2)

Volgens het etymologisch woordenboek is er inderdaad samenhang met het woord slaaf.
Het middeleeuws Latijn sclavus ‘mens die eigendom is van een ander, lijfeigene’ stamt van Slavus ‘iemand van Slavische herkomst’. Dat werd ontleend aan het oud Griekse woord sklabos ‘onvrije van Slavische herkomst’ , en dat is waarschijnlijn afgeleid van Sklabēnos ‘iemand van Slavische herkomst, Slaaf’ of van het Griekse skuleúein ‘tot krijgsbuit maken, een overwonnen vijand zijn wapenrusting afhandig maken’.

In de middeleeuwen kenden grote delen van Europa vormen van slavernij. Verdun had omstreeks 800 een grote internationale slavenmarkt. Tijdens plundertochten van Duitsers, Vikingen en Byzantijnen op met name de Balkan in de vier eeuwen daarna werden hele volkeren gevangen genomen en tot slaaf gemaakt. De (Balkan-)Slavische herkomst van deze bevolkingsgroepen verklaart de betekenisovergang. De Duitsers moeten het woord Sklabe aan een Romaanse taal ontleend hebben, aangezien zij de naburige Slavische volkeren onder de Oudhoogduitse naam Winida (in het Illyrisch Veneti), wat letterlijk ‘(de) bevrienden’ betekent, kenden.

Op een gegeven moment begonnen de ridders begonnen genoeg te krijgen van het doodslaan van de door hen overwonnenen en gingen die mensen verkopen. Dat zij de naam slaaf kregen komt door een verkeerde hertaling van de tekst uit 1285 "De ridders begonden oec saden. Van slaue ende ghinghen tfolc vercopen". Slaan werd slaven.
Amadea
8 jaar geleden
Dit is niet waar, het komt van het woord słowo (=woord) . In Polen noemen we Slavische volkeren Słowianie. Dit verwijst naar onze talen die vaak op elkaar lijken. De duitser noemen we Niemcy en dat komt van het woord niemy (=doof). Dit verwijst naar het feit dat ze onze talen niet konnen begrijpen. Joodse cultuur had vrij grote invloed op onze cultuur ma het werkt ook omgekeerd. De leugen dat het ze ons Slavische volkeren noemen omdaat we slaven van Jooden waren was zeer waarschijnlijk een van propaganda leugens van de Duitsers of van Amerikanen dat het niet leuk vonden dat er zo veel van ons naar hun land verhuisde. Ik hoop dat het duidelijk is nu.