Gezien Chroesjtsjov en John F. Kennedy worden afgebeeld denk ik dat het over de Cuba Crisis gaat.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Antoni
9 jaar geleden
Ja, die wapenwedloop tussen de Sovjet-Unie (van Chroesjtsjov) en de Verenigde Staten van Amerika (van Kennedy) wordt afgebeeld als een hardloopwedstrijd tussen de twee wereldleiders.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Plus, ook voor Antoni, precies wat de cartoon uitbeeldt.
De afbeelding geeft een wapenwedloop weer.
Waarschijnlijk een prent rond 1962. Ik zie president Kennedy van Amerika en president Chroesjtjov van Rusland. In die periode probeerden beide landen om meer, en afschrikwekkende wapens op het andere land te richten. Inzet van de strijd leek: wie het eerst in Cuba kernraketten kon zetten.

Toegevoegd na 3 minuten:
In de onderstaande bron vind je nog meer politieke prenten uit die tijd met duidelijke uitleg.

Toegevoegd na 18 minuten:
Herstel over Cuba : chroesjtjov had kernwapens op Cuba.
Op 22 oktober 1962 onthulde Kennedy in een televisierede dat er raketten op Cuba waren gesignaleerd. Hij eiste van de Sovjets dat de raketten zouden worden verwijderd, en kondigde tegelijkertijd een Amerikaanse zeeblokkade van Cuba aan – of zoals Kennedy het liever noemde: een Quarantaine – om te voorkomen dat er nog meer raketten op het eiland arriveerden. Op dat moment wisten de Amerikaanse functionarissen niet of de kernkoppen al op, of onderweg naar Cuba waren. (lang na de crisis zouden Cubaanse en sovjetbronnen toegeven, dat de kernkoppen tijdens de toespraak van Kennedy inderdaad al op Cuba waren.) om de ernst van de situatie te benadrukken, voegde Kennedy eraan toe dat een rakketaanval op de Verenigde Staten vanuit Cuba als een aanval door de Sovjetunie zou worden beschouwd. De Verenigde Staten zouden wraak nemen op de Sovjetunie. De boodschap van Kennedy wed begeleid door een grote druk op Amerikaanse bases overal op de wereld. De regering deed weinig moeite die bedrijvigheid te verbergen. De marine begon de blokkade uit te voeren, bommenwerpers stegen op, en mariniers bereidden zich voor op een invasie van Cuba.
Kennedy overwoog de mogelijkheid van een directe luchtaanval op de Cubaanse raketinstallaties. Enkele adviseurs drongen hier ook op aan. De president verwierp deze optie niet: als Chroesjtsjov niet op de blokkade reageerde, was hij bereid het bevel tot een luchtaanval te geven. Kennedy wilde echter niet het eerste schot lossen, zeker niet wanneer daardoor waarschijnlijk Sovjetsoldaten of Sovjettechnici om het leven zouden komen waardoor Chroesjtsjov onder enorme druk kwam te staan om er hard op te reageren. Bovendien wist Kennedy niet zeker of de rest van de wereld Sovjetraketten op Cuba als een voldoende rechtvaardiging voor een grote oorlog zou beschouwen; uiteindelijk stonden er ook Amerikaanse raketten in Turkije opgesteld, vlakbij de Sovjetunie.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
"Inzet van de strijd leek: wie het eerst in Cuba kernraketten kon zetten."
Die raketten waren al door de Russen op Cuba neergezet, een U2 spionage vliegtuig had deze gespot, en dat was de inzet tot een blokkade van goederen naar dat land....
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
@j4ck1nth3b0x
Hoe zat het nou ook alweer ? Het was toch het rechtsomkeert maken van de Russische schepen met de kernkoppen dat er voor zorgde dat een atoomoorlog werd afgewend ? Maar als dat zo was, dan waren er op dat moment nog geen raketten aanwezig op Cuba. Toch ? Of waren er wel raketten, maar ontbrak de lading nog ?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Er waren raketinstallaties aanwezig, of er al (kern)raketten in deze silo's stonden is mij niet bekend, JFK eiste in een pittig betoog dat Rusland deze raketinstallaties moest ontmantelen, en al het vrachtverkeer met militaire goederen werd geblokkeerd, op het scherpst van de snede(schepen waren bijna in het gebied wat USA als no-go area had bestempeld) gaf Rusland toe en maakte de vrachtschepen met inderdaad kernkoppen aan boord rechtsomkeert...