Wat is een wurgijzer?

Voor een opdracht voor school moeten we zeggen wat een wurgijzer is, maar dat is lastig te vinden. Zelfs bij de van Dale zijn er geen resultaten... Ik weet wel dat het een martelwerktuig is, maar misschien weet iemand iets duidelijker te vertellen wat het is?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.6K

Het beste antwoord

Een wurgijzer is een synoniem van garrote.

Een garrote (ook garotte, van het Spaanse garrote vil = schandstok) is een instrument voor de voltrekking van de doodstraf, waarbij de veroordeelde aan een paal vastgebonden wordt. Het Nederlandse equivalent is de wurgpaal.

In vroegere uitvoeringen legde de beul het slachtoffer van achteren een lus om de hals, die dan langzaam werd gedraaid zodat het slachtoffer werd gewurgd. Later werd de lus door een metalen halsband vervangen, die diende om het lichaam te fixeren. Vervolgens werd de nek van de veroordeelde door een metaalschroef doorboord, waarop normaliter de dood onmiddellijk intrad.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
De betekenis van garrottés ( de sinomiem van wurgrijzer) is: verwurgen (als executie aan wurgpaal, met wurgijzer/touw enz. of bij roofoverval)
wurgen; garotteren

Andere antwoorden (1)

Een garrot heette dat officieel. Een stuk ijzer dat om de hals van het slachtoffer werd geplaatst en vervolgens aan de achterkant zodanig strak gedraaid dat die persoon stikte. Hier staat een foto: http://content.cdlib.org/ark:/13030/kt2d5nb7w6/?order=2&brand=calisphere
Amadea