Wie heeft de paashaas verzonnen?

Hoe verzinnen ze het toch.. Het had net zo goed een paas varken of paas eekhoorn kunnen zijn.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
2.1K

Het beste antwoord

Zeer veel heidense gebruiken waarmee de terugkeer van de lente gevierd werd, zijn in de gebruiken rond het christelijke Paasfeest overgenomen.

Het ei is het zinnebeeld van het ontkiemende leven in het vroege voorjaar. De haas is een van oorsprong heidens symbool en is altijd een zinnebeeld van vruchtbaarheid geweest.

Vroeger vond men eieren in oude hazenlegers en/of konijnenholen die gelegd worden door verschillende vogelsoorten, vandaar de link met paashaas en eieren. Vroeger was het de tijd dat men het land op ging om te foerageren naar voedsel.

leer eens hoe wikipedia werkt !

inb4 trolled
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Verzonnen?! :s
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Volgens mij is het een oud symbool voor vruchtbaarheid uit de keltische cultuur.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Met Pasen stond er vroeger vaak haas op het menu.
Vandaar de naam. Dat was vroeger iets wat je maar heel zelden kon eten
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De paashaas is iets waar verschillende verhalen over rond gaan, rode draad is echter wel dat het een heidens symbool is dat voor vruchtbaarheid staat. In de vroeg christelijke tijd is ook dit symbool overgenomen en uiteindelijk omgevormd in de huidige paashaas.
In vroeger tijden moest men namelijk zoeken naar eten en vond men nogal eens eieren in oa hazenlegers. Niet beseffende dat die daar door een vogel waren gelegd dacht met dat de haas de eieren daar had verstopt.