welke volkeren spraken als eerst Frans?

Ik ben de vraag aan 't beantwoorden: Hoe heeft de Franse taal zich ontwikkeld. En dit is één van de deelvragen die ik moet beantwoorden.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (1)

De Fransen. In Frankrijk bestond er vanaf de negende eeuw naast het Latijn ook een eigen volkstaal, het zogenaamde Oudfrans. Dit was in de loop der eeuwen uit het Latijn ontstaan, met enige Germaanse invloed.

Vanaf de twaalfde eeuw was de invloed van het Oud- en het Middelfrans op de woordenschat vooral in de grensgebieden van Frankrijk, de handelscentra en in de aristocratische kringen bijzonder sterk. Dat blijkt uit dertiende eeuwse Nederlandse teksten met grote aantallen Franse leenwoorden. Het gaat dan onder meer om woordenschat uit de ridder- en hofcultuur (toernooi), de jacht (patrijs), het interieur (meubel), voedsel (taart) en het menselijk karakter (melancholie).
Amadea