Welke rol had Nederland in de koude oorlog tussen America en Rusland?

Ik stel deze vraag omdat ik zelf denk dat het verschil wat we nu hebben met Rusland, komt doordat er oude associaties naar boven zijn gekomen uit de tijd van de koude oorlog.

Hoe keek de wereld in die tijd naar Rusland.
Hoe keek NL in die tijd naar Rusland.
Welke rol had NL in die tijd.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.3K
Poet
10 jaar geleden
Mijn idee:
Ruslands blik op NL in de koude oorlog:
Feitelijk een onbeduidend landje met enige strategische betekenis (R'dam/Rijn, wat kernraketten) die verder, precies zoals al die andere kleintjes, netjes doet wat de machthebbers van "West" (= m.n. Amerika) willen.
Voorts een land waar -wederom net als in al die andere dwergen- politieke bewegingen zijn die communistische/socialistische doelen nastreven en daarom met een wat positievere bril naar het rode Rusland kijken. Dit echter niet met een serieus perspectief op aansluiting bij het oostblok gelet op de NL geografische ligging en de zeer grote Nederlandse afhankelijkheid van andere westerse landen.
Resumerend: onbeduidend
Poet
10 jaar geleden
Ik geloof dus niet in een relatie daarmee. Poetin zet het beeld neer van stoer, zelfverzekerd, gezond, ondernemend, jongensachtig ondeugend/lomp, modern.
Daarnaast bestaan nog de oude tradities van overheidsgecontroleerde pers, politieke afrekeningen, hanencultuur/machisme en misbruik van overheidsdiensten. Voor de gemiddelde Rus is de overheid goed bezig qua olie/gas verkopen en ruimte aan moderne economie geven maar is de overheid verder zo onbetrouwbaar als die was, zij het dat de scherpste kantjes er wat vanaf zijn.
Wat homosexualiteit betreft: volgens mij maakt het hem het donder uit wie met miet vrijt of leeft. Hij -en vele russen met hem- zijn echter allergisch voor de expliciete homocultuur (rosse, kale koppen, leren broeken, dragqueens, etc). Dit staat haaks op het beeld van het nieuwe stoere Rusland dat Poetin neerzet. Daarbij is het in het grote Rusland altijd goed om tbv de onderling samenhang een zondebok aan te wijzen, ziuj het dat er altijd wel voor gewaakt wordt dat dit geen Stalinistische/Nazistische proporties en omvang aanneemt.
Helemaal onverdraaglijk is het voor Poetin als de homocultuur tot hem komt vanuit het westen als kritiek op hem afkomt.
Een ambassadeursechtpaar dat stomdronken is en hun eigen kinderen mishandelt, feitelijk "het oude Rusland" is een wezenlijk risico voor het beeld. Poetin overschreeuwt dit dus met grote woorden, georkestreerde pers en
Het gegeven dat de overheidaltijd zo'n stevige grip had in Rusland, en nog heeft maakt dat het voor Russen ook moeilijk te geloven is dat onze overheid er geen hand in heeft dat:
- homos hun president kunnen beledigen
- politie hun ambassadeur oppakt
- de inhoud van een politierapport
Dit voedt het gevoel dat NL niet zuiver is. Een excuus levert het bewijs voor eea.
Poet
10 jaar geleden
Mijn idee, excuus voor wat rommelige tekst
Castle
10 jaar geleden
Nederland heeft juist een belangrijker rol toen en nu dan je denkt. Nederland was pro-amerikaans. Als Nederland onbeduidend was dan waarom zoveel infiltranten en spionage gerelateerde zaken in Nederland? Er werd dus ook door Russen in Nederland gespioneerd. De BVD had als taak deze spionnen van de Sovjet-Unie te bestrijden en te ontmaskeren. De BVD is tientallen jaren heel druk bezig geweest met de jacht op de communistische spionnen. De spionnen op Nederlandse bodem vormden namelijk een grote bedreiging voor de staatsveiligheid. Deze spionnen konden informatie verzamelen over Nederland en dat doorgeven aan Moskou. Echter welke rollen landen hebben gehad is moeilijk te zeggen omdat het geen directe oorlog was. Het was een oorlog met vooral technologische vooruitgangen doordat men elkaar voor wilde zijn in wetenschap, ruimtereizen, spionage en dergelijke. Wel weet ik dat Nederland belangrijk was, maar je kan nooit een vinger leggen op HOE belangrijk. Ik denk dat veel zaken in een dossier zijn gegaan en nooit het daglicht zullen zien. Hoe keek Nederland naar Rusland (sovjet unie)? Met veel angst omdat ze kernwapens hadden die nederland konden bereiken. Dit land was achter gesloten muren en grenzen. Er kwam niet veel nieuws naar buiten over dit. Veel geroddel over hoe het achter de muur zal zijn. Door dit onbegrip werden Russen vaak afgescheept als mensen die keihard waren en in erbarmelijke omstandigheden leefde (denk aan siberie bijvoorbeeld). Denk aan strafkampen. Aan russen dacht men toen zoals de Amerikanen aan de nederlanders denken (klompen, kledingdracht en dat draagt iedereen nu nog). Bonte mutsen, dikke kleding, grote hoeden, etc. Niet alle eten was te krijgen en je moest er uren voor in de rij staan. De zienswijze naar elkaar toen...daar zou je een boek over kunnen schrijven. Mensen die elkaar niet kennen (zoals toen) of echt over elkaar feitelijk kunnen horen dan maken ze ideeën over elkaar die vaak overdreven zijn. Niemand heeft ooit op de Kernbomknop gedrukt (De VS buiten beschouwing gelaten).
Dit was tenminste mijn visie.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat Nederland aan de kant van de Amerikanen stond was duidelijk; de kernkoppen die bijvoorbeeld op de Havelterberg lagen waren Long Johns uit de USA, en er is destijds zelfs een half dorp gebouwd voor de Amerikaanse officieren.
Poet
10 jaar geleden
Wat de rol van NL betreft (kust, pro-amerikanisme, BVD): dat is allemaal wel zo maar dat gold ook voor vele andere landen. Daarom zeg ik: NL was voor de Russen onbeduidend.
De angst voor kernoorlog was er in NL inderdaad. Zie bijv. de vele atoombunkers die werden gebouwd (o.a. in de Amserdamse metro). Angst voor een Russische bezetting was er daarentegen vrijwel niet. De russen waren toch mede-strijders tegen Hitler en destijds waren er in NL ook heel veel mensen met sympathie voor communisme/socialisme. De wandaden van Stalin waren bekend maar met diens verdwijnen van het toneel waren de scherpe kanten daar wel vanaf.

Antwoorden (1)

Het kapitalistische westerse blok, inclusief Nederland en België, werd geleid door de Verenigde Staten (VS).