Is Jan van Renesse vrijgelaten bij de belegering van zijn kasteel of is hij ontsnapt? (eind 13e eeuw)

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Na de slag van Zierikzee (1304) waarbij de Vlamingen werden verslagen door een vloot van Hollanders en Engelsen, zette men de vervolging van Jan III van Renesse in. Men belegerde en vernietigde slot Moermont. Jan III van Renesse kon ontsnappen. Hij vluchte richting Utrecht. Tijdens de oversteek, 16/8/1304, kantelde de schouw en verdronk hij in de golven.
fremar
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb bij de verwijzende site ook veel aanvullend materiaal gevonden

Andere antwoorden (1)

Ik weet het beter. Renesse bevond zich te Utrecht toen de Vlaamse vloot het moest afleggen tegen de combinatie van Hollandse, Henegouwse en Franse schepen (onder Admiraal Grimaldi). Hij haastte zich zuidwaarts om te redden wat er nog te redden viel maar verdronk in de Lek toen zijn afgeladen bootje kapseisde. In 1299, vijf jaar eerder dus, werd zijn kasteel Moermond belegerd door de heer van Yerseke in opdracht van de usurpator Wolfert van Borselen. Na drie maanden van vruchteloze belegering werd een onderhandelde overgave bereikt. Renesse kreeg een vrijgeleide en mocht ongehinderd in ballingschap vertrekken. (Gent) Het kasteel werd dus niet -zoals vaak nog te lezen staat- vernield, maar zal enkele jaren later nog gegeven worden aan 'de Witte van Haamstede',
een bastaardzoon van Floris V.
een jaar geleden