hoe is de Berlijnse muur gebouwd?

hoe hebben ze dat voor elkaar gekregen en waar bestond het uit.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (3)

Het begon eerst met een soort prikkeldraad grens. En toen in 1961 ( denk ik) gingen ze een muur bouwen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hoe kom je daarbij, Annoortje? Wat is je bron?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Basiskennis ? Weet het nieuwjaar alleen niet zeker
De Berlijnse Muur was van beton. Hij is in 1961 gebouwd op initiatief van de DDR en de USSR om de leegloop van Oost-Duitsland te stoppen. Zie de bron voor details.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Oost Duitse soldaten namen op enig moment de Russische sector in (na de oorlog werd Berlijn in verschillende sectoren verdeeld ) ook Russische soldaten waren daarbij en men begon met metselen , toen ook met beton straat voor straat pleinen alles , men wilde verhinderen dat oost Duitse burgers west Berlijn konden bereiken . Eerst zaten er nog veel gaten in rioleringen , tunnels , bunkers , voorkant huize blok in de Engelse sector achterkant de Russische sector . Rusland dacht zo ook de rest van Berlijn te krijgen !! Er was eerst geen weg meer naar west Berlijn , toen heeft Amerika met een lucht brug (vliegtuigen ) dag in dag uit voedsel wapens manschappen non stop ingevlogen het was op het randje van oorlog . De verhoudingen tussen Rusland en het westen stonden op scherp die periode had verschillende fasen het geheel heette de koude oorlog . Om dat er daar ( in Europa ) niet werd gevochten god zij dank . Het scheelde steeds weinig (Google ook de Cuba crises later . ) in de zelfde tijd werd er wel gevochten in Korea en die oorlog was niet koud :) daar streden Amerikaanse jagers en Russische Mig' dodelijke oefen strijd (het was eigenlijk aftasten ) we zitten nu nog met de laatste muur !! Het ijzeren gordijn door Korea wat daar nog steeds staat na een tijdelijke wapen stilstand (ja formeel nog in oorlog ) en ze schieten nog steeds :( in een gemilitariseerde zone ? De muur bestond uit metsel werk , beton , prikkel draad , mijnen velden , schrik draad met hoge spanning wacht posten met scherp schutters en nog gekker automatische infrarood richtende geweren wat menig mens en dier het leven koste . Heel wreed en onmenselijk maar nu nog steeds in Korea een bijna zelfde situatie .
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In Korea vochten ook Amerikaanse maar ook Nederlandse militairen ook al is dat bijna vergeten :(