Vergeet ook niet dat het bij veel (rooms-katholieke) kerken draaide om prestige. Laten zien dat ze het beste, hemelse waren.
Dit was zeker het geval in de tijd van de contrareformatie, in de 16e eeuw. Dit was niet alleen van toepassing op de toren, maar op de gehele kerk. Alles moest mooi, prachtig en grootser dan ooit, want bij het zien van de kerk, moesten de gelovigen meteen zien dat het katholieke geloof het enige en het ware geloof was.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Om goed zichtbaar te zijn en de klok hoog te kunnen hangen zodat deze ver gehoord kon worden.
10 jaar geleden
De toren werd gebouwd als uitkijkpunt over de stad, tijdens brand of oorlog bijvoorbeeld, maar ook is de toren het herkenningspunt van de kerk.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als herkenningspunt (daar ligt dat dorp en daar dat).
Als een manier om je weg te vinden vanaf het platteland.
Een ding om een klok (tijd en geluid) aan op te hangen (men had vroeger niet zelf de tijd bij zich) en om een klok te luiden bij gevaar
Ook werd de klok geluid als de kerk begon, om te gaan bidden, bij bruiloften en bij sterfgevallen.
http://www.wegwijslezer.nl/php/question.php?QuestionID=990
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+, toen was er nog geen lawaai van de straat ;-)