De broek is een oud kledingstuk, dat vooral populair was bij de Galliërs. De broek wordt ook in de Bijbel genoemd als onderdeel van de priesterkleding (Exodus (28:42). De Grieken en Romeinen wilden er niet veel van weten en vonden het kledingstuk barbaars. Pas op het einde van de Romeinse tijd - en parallel met de invallen van de Germanen - werd de broek populair en aanvaard kledingstuk in de Romeinse wereld. Tijdens de Middeleeuwen werd het hét kledingstuk voor de man.

Het is pas sinds ± 1960 dat de broek als kledingstuk voor de vrouw maatschappelijk aanvaard is, onder invloed van de culturele en seksuele revoluties van die tijd.

Toegevoegd na 5 minuten:
De broek heeft vooral een relatie met paardrijden, het duurde even maar een paar eeuwen voor Christus bleek dat op tijd overschakelen van de jurk naar de broek de redding was voor de verschillende delen in China. Als ze niet of te laat overstapten waren ze niet meer onafhankelijk en werden ze verslagen door delen die wel al over waren op de broek voor de soldaten te paard.

Een precieze periode van uitvinden is niet terug te vinden maar het was dus enkele eeuwen voor Christus en had te maken met paardrijden en oorlog voeren.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De broek werd reeds gedragen in Centraal Azie.

"De Romeinen leefden zij aan zij met het Keltische volk zonder dat zij de Kelten hun Romeinse gewoontes oplegden. Omdat de Kelten mochten blijven doen wat ze het liefst deden, gingen ze ook vrolijk verder met het dragen van hun favoriete streepjesshirts en broeken. Die broek was een typisch Keltisch kledingstuk wat zij op hun beurt weer hadden geërfd van de ruiters uit Centraal Azië. Het kledingstuk was zo typisch Keltisch dat de provincie Narbonne zelfs Bracata is genoemd, naar het Latijnse woord voor broek (bracca). Hoe zag een Kelt er dan precies uit? Zijn klederdracht bestond uit een lang hemd met lange of korte mouwen en een ceintuur. [afb. 2] Hierover hing vaak nog een mantel. Daaronder droegen ze hun trots: de lange broek. [afb. 3] Soms hadden de broekspijpen elk een ander patroontje of een andere kleur. Vaak waren ze van wol of linnen gemaakt. [afb. 4] Onder de broekdragende volken vielen de Meden, de Parthen, de Perzen, de Sacae, de Sarmaten, de Daciërs, de Getae, de Teutonen, de Britten en de Galliërs."

Toegevoegd na 9 minuten:
Het is bekent dat de Perzen en Meden al broeken lang voor de Kelten en (Galliërs).
http://nl.wikipedia.org/wiki/Perzen

Het is ook in die streken dat strijders te paard ontstonden en broeken droegen, doet dat maar eens met een kleed.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Perzen

Toegevoegd na 11 minuten:
http://wol.jw.org/nl/wol/d/r18/lp-o/1200003447