Welke heilige leefde onder de grond nabij Potamiou (Cyprus)?

Jaren geleden was ik op Cyprus. We hadden een auto gehuurd voor een dagtrip en waren op de terugweg naar ons hotel. Ik was kaartlezer. Ik zag dat er op de kaart een klooster stond, en dat we slechts een klein omweggetje hoefden te maken om bij dat klooster te komen.

Dus maakten we een omweggetje. Zo kwamen we in Potamiou terecht.

Daar was niets te zien (later bleek dat het klooster ergens anders was). Een lokale vrouw, Urania, die enkele woordjes Engels sprak, wilde ons wel naar het "klooster" brengen.

Urania leidde ons door een droge rivierbedding naar een open plek in het bos. Daar was een diep gat in de grond. Bij dat gat stond een beker met kaarsen en lucifers. We kregen elk een kaars, steekten die aan, en klommen het gat in. Onderaan aangekomen zagen we een soort tunnel, of eigenlijk een smalle, lage onderaardse gang. Urania zei dat we daar in moesten kruipen.

Deze onderaardse gang bleek het "klooster" te zijn.

Er had vroeger een evangelist gewoond die vandaaruit de omgeving bekeerde. Hij werd gevoed door vriendelijke slangen. Nu stond er een lijstje een beeltenis van deze heilige. En er lag een steen. Als je daar een ziek lichaamsdeel tegenaan wreef en tot deze heilige bad, zou je genezen.

Dit is alles wat ik me herinner.

Hoe heette deze heilige, en waar vind ik meer informatie over deze persoon?

Toegevoegd na 3 minuten:

"Nu stond er een lijstje een beeltenis van deze heilige."

Hier had moeten staan:

"Nu stond er een (foto)lijstje met daarin een beeltenis van deze heilige."

11 jaar geleden
Cryofiel
11 jaar geleden
Ik bedoel dus NIET het klooster dat op de kaart stond, want dat hebben we nooit gezien. Ik bedoel het gat in de grond, en de heilige die daar woonde, in dat gat. Behalve dat gat was er op die plek niets te zien: enkel gras, bos, en een drooggevallen rivierbedding met grote ronde keien. Geen klooster, geen kerkje, geen ander bouwwerk - enkel het gat in de grond. Waarbij zij aangetekend dat Urania ons vertelde dat de ondergrondse gang vroeger ruimer was dan nu. In de loop der eeuwen was de oorspronkelijke woonruimte geleidelijk volgelopen met aarde die er door opeenvolgende regenbuien ingespoeld is. Over het echte klooster (een paar kilometer verderop) en het kerkje vind ik op Internet genoeg informatie. Over de onderaardse gang en de daar wonende heilige kan ik niets vinden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En in plaats van "We kregen elk een kaars, steekten die aan" moest er vast en zeker staan "We kregen elk een kaars, staken die aan" :)
Cryofiel
11 jaar geleden
Klopt.

Antwoorden (1)

Dat was ooit een bisschoppelijke zetel na de verspreiding van het Christendom.
Lokaal waren twee van de eerste bisschoppen gezegend met de aanwezigheid en het werk van het bisdom hoofdkwartier, was St. Eracleidios en St. Mnasonas. Saint Eracleidios, was de eerste bisschop van Tamassos de troon, als bisschop Tamassos. Toen werd hij opgevolgd door zijn leerling St. Mnasonas naar wie het kerkje genoemd is.

Toegevoegd na 4 minuten:
Mogelijks moesten die soms onderduiken omdat kristene toen nog vervolgd werden maar daar is geen enkel bewijs van, de lokale bevolking en gidsen durven de waarheid nogal eens verdraaien.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Cryofiel
11 jaar geleden
Ik denk niet dat ik dat bedoel. Ik heb een reactie onder mijn vraag geplaatst met daarin wat extra uitleg (die paste niet meer in de toelichting van de vraag zelf).
Cryofiel
11 jaar geleden
Dank voor je toevoeging. Hiermee zou je best gelijk kunnen hebben, dat deze gang niet de eigenlijke woonplaats van de heilige was, maar dat er in de loop der tijd een mooi verhaal is bedacht om de aanwezigheid van die (inmiddels niet meer gebruikte) verbiljfplaats te verklaren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De mensen leefden in die tijd IN de grond, vandaar waarschijnlijk het aangedikt verhaal. Hieronder een letterlijk vertaalde tekst uit:
http://taxidiaris.blogspot.be/2007/12/blog-post.html Deel 1 In het verlengde van de archeologische sites verspreid ooit briljante stad-koninkrijk Tamassos, zijn de mooie dorpjes en politieke Episkopeio. Deze twee dorpen op ongeveer 20 km afstand van Nicosia, kwam van de geleidelijke en voortdurende uitbreidingen van nieuwe nederzettingen van Tamassos, met als hoogtepunt in hun huidige positie. Het gebied aanzienlijke mate en voortdurend continu bewoond sinds de prehistorie tot vandaag. genaamd de "Politico" (van de stad) verwijst naar de oude stad Tamassos voltooid en uiteindelijk vervangen. De aangrenzende Episkopeio genoemd in het geheugen van de oude bisdom, dat werd opgericht Tamassos. Met de verspreiding van het christendom, de welvarende Tamassos was een van de eerste christelijke bisschoppelijke zetels van Cyprus. Twee van de eerste bisschoppen gezegend met de aanwezigheid en het werk van het bisdom hoofdkwartier, was St. Eracleidios en St. Mnasonas. Saint Eracleidios, was de eerste bisschop van Tamassos de troon, als bisschop Tamassos. Toen werd hij opgevolgd door zijn leerling St. Mnasonas. Saint Mnasonas leefde in Palestina en zelfs die in de Handelingen van de Apostelen. Saint Mnasonas gevierd op 19 oktober. In veel kerken. De eerste is gewijd aan Saint Theodore de lokale Tamassos, de tweede in San Herakleidios, waarnaast het klooster werd onlangs en ​​de kerk van St. Johannes de Doper gebouwd. Iets verderop, op korte afstand ten westen van het dorp «Πολιτικό»= Ploitico ligt het verwoeste klooster meer en de kerk van St. Mnasonas.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Deel 2 Het is gebouwd op een prachtige heuvel die kijkt naar beide dorpen. Samen met het klooster van St. Irakleidios van belang geacht religieuze monumenten. Vanuit het klooster overleeft, alleen de kleine stenen kerk, die in een redelijk goede conditie. De weinige cellen die vernietigd tijd bestond en slechts verspreide stenen getuigen van de vroegere aanwezigheid. De pittoreske kerk die eenvoud en architectonische genade onderscheidt, staat trots op de top van een kleine heuvel. Kijkt uit op een serene en groene omgeving, gedomineerd door verschillende geuren van wilde bloemen en tijm. Zijn aanwezigheid geeft een onderscheidend karakter aan het gebied. De eenvoud van de architectuur, die perfect past bij de omgeving, het creëren van harmonieuze natuurlijke schoonheid die charmes de bezoeker. geen precieze informatie over wanneer precies het werd gebouwd het klooster van St. Mnasonas. De Russische monnik en reiziger Basil Barks, die het gebied bezochten in 1735 geven aan dat de beschrijvingen van de operationele klooster met monniken 6. St. De kerk is een single-gebogen Mnasona met een halfronde apsis. In de kerk zijn er twee deuren, een in het midden van de noordelijke muur. De houten iconostase van de kerk werd gebouwd tijdens de reparatie van de aartsbisschop Chrysanthos 1777, die heeft geholpen om het klooster te herstellen. Helaas, grotendeels verwoest en dat. Niet bewaard gebleven oude foto's in de kerk. klooster in de late 18e eeuw had genoeg van onroerend goed in de omliggende dorpen. In zijn lange geschiedenis, is er nooit een groot klooster. Dus, misschien opgelost uit de late 18e of vroege 19e eeuw. De kerk is altijd voor de lokale bewoners, niet alleen een bedevaartsoord, maar ook een symbool van religieuze toewijding. Het bezoek en de bedevaart daar, geeft bijzondere momenten van lichamelijk genot en geestelijke verheffing Vandaag is de vernieuwde kerk van St. Mnasona het Politiek is een prachtig religieus gebouw en echt architectonisch juweeltje, beschermd door de Oudheden afdeling. Phoebus Nicolaides