Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wie is de 'u' en de 'gij' in het Wilhemus?

bv.
"Lijf en goed al te samen
heb ik u niet verschoond,
mijn broeders hoog van namen
hebben 't u ook vertoond"

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
712

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Volgens mij het "volk".
Lijdt u, mijn onderzaten
die oprecht zijt van aard,
God zal u niet verlaten,
al zijt gij nu bezwaard.
En
Dat u de Spanjaards krenken,
o edel Neerland zoet
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Volgens mij Philips II van Spanje. Willem wilde niet ontrouw zijn aan de koning. De Nederlanden waren immers destijds ondanks de 80 jarige oorlog, Spaans.
Willem is gedeeltelijk aan het hof van Karel V, vader van Philips II opgegroeid.Maar desondanks, ging hij zich steeds meermet de Nederlanden en hun vrijheids- en godsdienststrijd identificeren (Mijn schild ende betrouwen, zijt Gij o God mijn Heer), en maakte zich los van Philips.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
anneliez
11 jaar geleden
Oef, ik heb mijn antwoord maar weggehaald, dat van u lijkt me beter,Ik had al bij het antwoorden het gevoel dat er iets niet klopte
plus voor u
het is een ode aan Willem van Oranje.
als je goed kunt lezen( en dat kun je) zal je zien dat met U en Gij Willem van Oranje bedoeld wordt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In vers 1-5 richt Wilhelmus zich tot het volk, in 6&7 roept hij tot God (´´Gij, o God mijn Heer´´). In de overige verzen richt hij zich opnieuw aan het volk.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding