Op zijn sterfbed gaf hij aan dat hij het meest hield van oorlog voeren. Ik denk dat de belangrijkste gebeurtenissen in zijn leven daarom de Hollandse Oorlog, de Negenjarige Oorlog, de Spaanse Successieoorlog, de Devolutieoorlog en de zogenaamde Herenigingsoorlog waren.

Zijn huwelijk met Maria-Theresia was politiek wel memorabel, maar om echte liefde ging het niet. Hij vond Maria Mancini een veel lekkerder ding, maar ja, dat mocht niet van zijn ouders em Mencini werd van het hof verwijderd.

Zijn liefdesgeluk zocht hij bij diverse dames bij wie hij ook kinderen kreeg.

Andere memorable gebeurtenissen waren het trekken van een kies, waarbij de koning bijna het leven liet en diverse andere ziektes die hem lang zouden heugen. Toch hield hij het voor die tijd lang vol. Hij overleefde zichzelf en zijn regiem en was 72 jaar koning.