Maarten Luther was de eerste kerkhervormer die door veel mensen serieus genomen werd. Hij kwam als een van de eersten in opstand tegen de misstanden in de Rooms-katholieke kerk. Hij legde de basis voor de Lutherse Kerk. Door hem werd overal in Europa gesproken en nagedacht over de rol en de riten van de kerk.
Het werk van Maarten Luther is van grote invloed geweest voor de ontwikkeling van bijbelvertalingen. Tot Luther waren alle vertalingen gebaseerd op de Vulgata, de bijbel in het Latijn. Die dus niet door het gewone volk kon worden gelezen. Luther was na Hieronymus de eerste die een vertaling maakte op basis van de Hebreeuwse en Griekse bronteksten. In 1522 verscheen van zijn hand het Nieuwe Testament in het Duits. De eerste oplage van ongeveer 3000 was binnen twee maanden uitverkocht. Daarna vertaalde hij ook het Oude Testament, wat arbeidsintensiever bleek te zijn. Vanaf 1523 werd het in gedeelten uitgegeven totdat het geheel klaar was in 1534.
Luthers vertaling werd beroemd door zijn taalgebruik. Hij wilde de Bijbel toegankelijk maken voor de gewone man en vrouw. Hij ging naar de slager om te vragen hoe men een bepaald gedeelte van een varken noemde. Als voorbeeld van zijn methode schreef hij eens dat de Duitsers niet zeggen: ‘uit de overvloed des harten spreekt de mond’ – dat noemde hij belachelijk taalgebruik – maar ze zeggen: ‘waar het hart vol van is, daar loopt de mond van over’. Luther paste deze methode consequent toe. En zo werd zijn bijbelvertaling zeer toegankelijk.
Amadea
11 jaar geleden
1) Luther was verantwoordelijk voor de Reformatie van de kerk. De Reformatie is de Hervorming in de zestiende eeuw die leidde tot de scheuring van de rooms-katholieke kerk n.a.v. zijn 95 protest stellingen. In deze tijd ontstonden verschillen protestantse geloofsovertuigingen en werd ook de Rooms-katholieke kerk hervormd. Dit laatste noemen we de Contrareformatie. Hij was een belangrijke inspirator voor andere hervormers waaronder Johannes Calvijn, Ulrich Zwingli, John Knox.

2) Luther heeft veel theologische schriften en boeken nagelaten die tot op heden veel gebruikt worden.(zie bronvermelding.

3)Toegankelijkheid van de bijbel voor iedereen door zijn vertaling van de bijbel. In 1534 verschijnt de gehele uitgave van de Bijbel in de Duitse taal.

4) Luther heeft een aantal wetten geintroduceerd in de kerk:
-de Bijbel is de enige bron van het geloof (Sola Scriptura);
-elke gelovige heeft het recht de bijbel op zijn manier uit
te leggen;
-de mens kan alleen in de hemel komen door geloof (Sola
Fide);
-de handel van de Kerk in aflaten moet worden
afgeschaft;
-de vorst is in elke staat hoofd van de Kerk;
-onderdanen moeten de vorst altijd gehoorzamen, ook als
de vorst zich misdraagt;
-het pontificaat moet worden afgeschaft;
dankzij het doopsel zijn we allen priester.

5) Luther was indirect verantwoordelijk voor de beeldenstorm in Nederland en Belgie in Augustus 1566
en ook later de 80-jarige oorlog(1568-1648).

6) Luther is in negatieve zin ook verantwoordelijk geweest voor het begin van het Antisemitisme tegen Joden. In 1543 verscheen Over de Joden en hun leugens.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hij heeft het begin gemaakt van het einde van de hegemonie van de rooms katholieke kerk, met al zijn dogma's.