kan iemand me vertellen wat voor invloed napoleon bonaparte heeft gehad op de gezondheidszorg?

Napoleon heeft invloed gehad op de regeling van de gezondheidszorg, kan iemand me vertellen, wat deze invloed precies is geweest, of een bron geven, waar ik informatie over dit onderwerp kan vinden?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (3)

Ik vind alleen op meerdere plaatsen op het net (Engels) dat hij wetten uitvaardigde die de gezondheidszorg voor gewone burgers toegankelijker maakten, maar helaas geen details en mijn Frans is onvoldoende om meer te vinden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Code civil naar Napoleon Bonaparte?? Maar daar kon ik zo snel niet iets vinden. Ik meen dan ook dat hij alleen indirect enz.enz. de nadruk op de volksgezondheid heeft gelegd. Het is maar mijn idee!
Ik denk dat het de vele oorlogen zijn geweest, veroorzaakt door Napoleon of waar hij betrokken bij was die zoveel slachtoffers ziekte en ellende hebben gebracht, dat nadenken over de volksgezondheid een steeds belangrijker taak werd van de artsen te velde en in de gewone maatschappij van des tijds. De meeste slachtoffers vielen niet door oorlogshandelingen maar door de bijkomende omstandigheden, zoals koudvuur, besmettelijke ziekten. Ik geloof dat Napoleon III meer heeft gedaan op de wetgeving t.a.v. de gezondheidszorg. In de Krimoorlog werd bijv. Florence Nightingale beroemd en kwam men tot uitvinding van de mitella. Een driehoeksverband met wiskundige afmetingen, die bruikbaar was voor elk lichaamsdeel. Sla -mitella- na op google. Dit is geen sluitend antwoord op je vraag. Misschien wel een aanzet in de goede richting?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hmm, zou het misschien kunnen linken met Edward Jenner en Napoleon ?? :-)

Edward Jenner was een landarts in Engeland, die wereldwijd het 1e vaccin ontwikkelde tegen de pokken.

Napoleon was één van de eersten die zijn gehele leger vaccineerde met dit middel.
Hij heeft daarmee aangetoond zijn leger te willen beschermen tegen virale blootstellingen.
Aangezien dit nog nooit voorkwam op zo'n grote schaal, is er sprake van een maatschappelijk systeem, ofwel een gezondheidszorg.
Preventie in gezondheidszorg op zo'n wijze was een primeur, aangezien dit geheel eerder alleen fundeerde op genezing.
Het heeft wellicht de ogen geopend, dat preventie in het belang was voor de welvaart van zijn land.

Ook vrij apart was het dat Napoleon in oorlog was met Engeland, en hij toch onderhandelde met zijn ''vijand'' over vaccins.
Daarentegen had Napoleon wel de Engelse soldaten vrijgelaten die gevangen zaten in Frankrijk, als ''tegemoetkominkje''...
Bronnen: