Wat waren Abraham Lincoln's redenen om zich uit te spreken tegen slavernij?

Abraham Lincoln sprak zich op 1 januari 1863 uit tegen slavernij, na eerder al tegen uitbreiding van slavernij te zijn geweest.
Ik vraag mij af waarom Lincoln de slavernij besloot af te schaffen (of dat verkondigde, en pas na de afloop van de burgeroorlog deed, in 1865).

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.4K
ronron1212
11 jaar geleden
Op 12 april 1861 begint de Amerikaanse burgeroorlog. Honderdduizenden slaven vluchten vanuit het Zuiden naar het Noorden, waar President Lincoln heeft verklaard dat ze voortaan vrije burgers zijn. Pas na vier jaar vechten en ruim een half miljoen slachtoffers komt de oorlog in de Verenigde Staten ten einde en wordt op 18 december 1865 de slavernij officieel afgeschaft. Er ontstond toendertijd steeds meer weerstand tegen de slavernij in de westerse wereld dat is voor Lincoln de reden geweest om dit te doen.

Het beste antwoord

De Amerikaanse Burgeroorlog en de afschaffing van de slavernij, waren twee verschillende zaken die op hetzelfde tijdstip speelden. Hoewel ze niet onlosmakelijk van elkaar stonden. Het uiteenvallen van Unie had ook te maken met de slavernij en leidde tot de oorlog.
Abraham Lincoln, van origine geen voorstander van het abolitionisme (het streven om de slavernij af te schaffen), veranderde tijdens de oorlog wel steeds meer van mening en overtuiging, dat hij zonder afschaffing van de slavernij de oorlog niet kon winnen. Ook toen al speelden de grootmachten op elkaar in. In dit geval Engeland en Frankrijk. Hij (Lincoln)had echter heel lang de steun van bepaalde grensstaten nodig alvorens de oorlog te kunnen winnen. Toen de oorlog uiteindelijk was afgelopen kon Lincoln pas daadwerkelijk de slavernij officieel aankondigen als afgeschaft. Hoewel het nog heel lang zou duren voordat een en ander ook zover was.

Citaten uit wikipedia

Het abolitionisme ontstond in de vroege negentiende eeuw. Steeds meer mensen in de noordelijke staten van Amerika stelden dat de slaven die er werkten, zonder compensatie voor slaveneigenaars onmiddellijk zouden moeten worden bevrijd. John Brown, Frederick W. Douglass, William Lloyd Garrison, Sojourner Truth en Harriet Tubman waren bekende abolitionisten. De roman Uncle Tom's cabin van Harriet Beecher Stowe uit 1852 heeft de stroming een brede basis bezorgd in het bewustzijn van de bevolking van de noordelijke staten.
Abolitionisme in de Verenigde Staten was een factor die tot de Amerikaanse Burgeroorlog leidde. (Let op)...een factor, dus niet DE factor...

De Verenigde Staten kwamen in september 1862 met de Emancipatieproclamatie van president Lincoln, toen afschaffing van de slavernij als een van de oorlogsdoelen tijdens de Amerikaanse Burgeroorlog onvermijdelijk was geworden. Op 1 januari 1863 werd de afschaffing in de noordelijke staten van kracht.

Toegevoegd na 58 minuten:
toevoeging n.a.v. nadere vraagstelling(persoonlijk)
Ik weet niet of A.L. wel of niet de slavernij wilde afschaffen. Hij was geen abolitionist, maar gaandeweg de oorlog moest hij wel de richting van opheffing van slavernij gaan, al was het maar om steun uit het buitenland te krijgen(Engeland/Frankrijk) een steun die hij nodig had om de eenheid van de uiteengevallen UNIE te kunnen herstellen. Niet alles verloopt volgens een leien dakje. Dus had hij nog even steun nodig van staten die de slavernij nog in het vaandel hadden staan. Zonder afschaffing van de slavernij zouden de grootmachten
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik begrijp dat Lincoln oorspronkelijk de slavernij niet per se af wilde schaffen, maar wat waren nou zijn redenen om dit wél te doen. Of, ingaand op wat jouw antwoord: waarom kon Lincoln de oorlog niet winnen zonde het afschaffen van de slavernij, en hoe zou de het afschaffen van de slavernij hem dan helpen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
..wel eens de kant van de Zuidelijken kunnen kiezen en dan lag het doel, het herstellen van de UNIE wel heel ver weg.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vandaar, hartstikke bedankt!