Waar komt toch de zachte "Ggeee" vandaan?

In het zuiden van ons land spreekt men met de zachte ggg hoe is die ontstaan??

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5.1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tegenvraag: waar komt de harde g vandaan? In een heel groot deel van de wereld kan men die helemaal niet uitspreken. Het Nederland boven de grote rivieren is niet de maatstaf van alles dat menselijk is. ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Suzy dat is een goeie nieuwe vraag !Stel deze !
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoi J... ik hoop dat je mijn antwoord kan waarderen. + voor je

Het beste antwoord

Het is een heel gecompliceerd verhaal, hoe dit alles is ontstaan.
Maar voor zover ik kan nagaan, is het zachte GHtje al in de dertiende eeuw ontstaan, als voortvloeisel van Franse en Spaanse invloeden op de Nederlandse taal en uitspraak.
Dit is de meest begrijpbare uitleg die ik kan geven.
Als je de preciese en zeer moeilijke uitleg hiervan wilt lezen, zie onderstaande link.

http://www.meertens.knaw.nl/taalentongval/artikelen/Reenen_Huijs.pdf
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Uit Vlaanderen dacht ik....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Aangeleerd, ouder beginnen er al heel vroeg mee, al voor het eerste levensjaar gaan de die zachte G oefenen, maar helaas doen wij dat alleen maar onder de rivieren...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja maar hoe?? Meer vanuit de geschiedenis??
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het komt van dezelfde plek als waar boven de rivieren die hard G vandaan komt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tja wie heeft die harde GGGGG dan bedacht ...???? Nieuwe vraag?
Ik spreek ook met de zachte Geee..
Ook al woon ik al 12 jaar in Rotterdam!
Het heeft te maken met de streektaal..
Hier spreken ze met de natte Theeee;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hahhaha ja leukT tie rotttterdammers.Maar hoe is die zachte GGGeee nou ontstaan??
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ook zachte G van Gerrit Hihi +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
;-)
Ik kom zelf uit het zuiden van het land. Taal is aangeleerd gedrag. Dat wat een klein kind hoort neemt het over. Als een jong kind verhuids naar bijv. de Randstad zal vele malen meer geconfronteerd worden met dat accent en dit ook zelf toepassen in zijn spraak.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De zachte gggg is ontstaan met een snoepje in de mond van Werther's Original. De keel was zo goed gesmeerd en zach toen kwam het spontaan.

Toegevoegd na 1 minuut:
zach = zacht
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
snoepen ze veel daar in het zuiden ;-)
De zachte is niet ontstaan. Ze bestond. De gutturale G (uit de keel ) kent men in het spaans met de Jota en in het arabisch.Ik denk dat de zachte G leenplichtig is aan het frans dat toch eeuwen vlaanderen overheerst heeft en de taal verplicht heeft in alle staatsstructuren Die taalverplichting is er onder het spaans regime nooit geweest.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De zachte g komt voor in heel Nederlandstalig België. In West-Vlaanderen klinkt die echter meestal als een h. In Nederland wordt de fricatieve uitspraak van de g vooral geassocieerd met de provincies Noord-Brabant en Limburg, al komt hij daarnaast ook voor in de Bommelerwaard, de Betuwe, het Rijk van Nijmegen, Het Land van Maas en Waal, de Zuid-Veluwe, het zuiden van de Achterhoek, het zuidoosten van de provincie Utrecht en andere plaatsen in Utrecht, Overijssel, Drenthe en Groningen. De Zeeuwse g wordt er ook wel onder gerekend, maar dit is in feite een zwakke harde g, die in de buurt van een h komt.