Wat is een verklaring voor het enthousiasme waarmee veel burgers in de Europese landen de WW1 begroetten?

Ik kom er maar niet uit, ik snap het ook niet. Je vindt het toch niet leuk om te vechten?
Zou een mogelijke uitleg de propaganda kunnen zijn en het sterke nationalistische gevoel dat werd opgewekt?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ronron1212
11 jaar geleden
Hoezo waren de burgers enthousiast?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat staat in mijn geschiedenisboek ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat waren ze ook. Men verwachtte dat hun eigen land snel de overwinning zou halen (zie"voordat de bladeren vallen zijn we weer thuis"), en vond de oorlog terecht. Men had nog nooit zo'n grote oorlog meegemaakt bovendien, en had geen idee wat zich te wachten stond. Ook hadden veel Britse soldaten weinig bezwaar tegen een uitstapje naar Parijs.

Het beste antwoord

Nationalisme heeft er natuurlijk mee te maken: "Welk land is 't sterkst?" Dan was er de behoefte om de Duitsers "een poepie te laten ruiken" na de Frans-Pruisische oorlog van 1870-71. Bovendien waren veel Europeanen bang voor de macht van Duitsland en het Oostenrijks-Hongaarse rijk; het idee die macht te verslaan werkte natuurlijk ook enthousiasmerend.
Verder werden oorlogen ver van het bed van de burgerbevolking uitgevochten; men had dus geen benul van wat men kon verwachten. De laatste oorlog die de Britten hadden uitgevochten was de Boer War in Zuid Afrika - en daar kwamen alleen maar heldenverhalen vandaan omdat de Britten hadden gewonnen.
Veel vrijwilligers trokken naar het front met het idee dat de oorlog met Kerstmis 1914 voorbij zou zijn. Wat niemand van te voren kon voorzien was dat WW1 zo bloedig zou verlopen; in één slag verloren al meer mensen het leven dan in de hele Frans-Pruisische oorlog bij elkaar. Ook de technologie was schrikwekkend: mosterdgas, machinegeweren en tanks. Geen wonder dat het aanvankelijke enthousiasme al snel verdween.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Correctie: In één slag verloren al meer mensen het leven dan in de hele 19de eeuw bij elkaar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
uuuuhm NEE
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In de "Slag om Verdun" zelf waren bv. al 700.000 mensen omgekomen. Als je kijkt naar mensen die in de strijd ZELF zijn omgekomen wel.
Als is de Napoleontische oorlog een twijfelgeval.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In de Napoleontische tijd zijn alleen al zo'n 800.000 Fransen omgekomen. Laat staan de bijna 1 miljoen russen, een vergelijkbaar aantal Oostenrijkers en Pruisen en een zooitje Britten. En dan zijn er daarna nog vele andere oorlogen gevoerd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een klein aantal daarvan ging dood op het slachtveld. Maar daarom noemde ik het ook een twijfelgeval. Ik las laatst een stuk over, alleen kan ik het niet terugvinden wat er precies met de 19de eeuw bedoeld wordt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
thanks ;)

Andere antwoorden (1)

Er zijn een aantal antwoorden:
- het sterke nationalisme;
- de revanche gedachte in Frankrijk na de van Duitsland verloren oorlog van 1870-1871. Frankrijk raakte b.v. Elzas-Lotharingen kwijt aan Duitsland;
- de opkomst van Duitsland als zeemacht waardoor Engeland de suprematie op zee dreigde kwijt te raken. Engeland voelde zich hierdoor bedreigd. Dit werd ook door de bevolking zo gevoeld;
- Duitsland dat zich wilde bewijzen als wereldmacht.
- de opkomst van de futuristen, vooral in Italië, die geweld verheerlijkten;
- nationalisme op de Balkan.
Zo maar een paar zaken die in Europa rond de eeuwwisseling speelden.