Is bekend hoeveel Al-Queda strijders in de Bosnische oorlog actief zijn geweest (aan Bosnische zijde uiteraard) ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Ongeveer 300, volgens dit artikel:

http://www.serbianna.com/columns/savich/061.shtml

Toegevoegd na 6 uur:
Volgens Wikipedia verschillen de schattingen van 300 tot 4000, waarbij onder andere de volgende bron wordt vermeld:

BBC: http://news.bbc.co.uk/2/hi/europe/1600107.stm
Times: http://www.nettime.org/Lists-Archives/nettime-l-0110/msg00060.html

(Andere genoemde bronnen zijn in talen die ik niet machtig ben.)

Wikipedia zelf zegt: "Volgens onderzoek van Radio Free Europa zijn er geen precieze gegevens over het aantal buitenlandse vrijwilligers, maar het aantal aanvragen van paspoorten of andere officiële documenten door buitenlandse vrijwilligers, kan een ruwe benadering zijn. Volgens deze benadering waren er 400 buitenlandse vrijwilligers in de Bosnische oorlog."

Toegevoegd na 6 uur:
LA Times (noemt het getal 4000): http://www.nettime.org/Lists-Archives/nettime-l-0110/msg00060.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als jij aan dit soort servische onzin moet geloven alles wat niet servie is behoren tot al qaida of andere terroristen.
Had jij geen ander artikel kunnen vinden, amerikaans of engels en niet te noemen bosnisch, waar een totaal andere echte plaatje komt!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja ik weet dat het Servisch is. Ik heb niet gezegd dat ik 't ook geloof. Dat mag de vraagsteller zelf beoordelen. Overigens zijn Amerikanen en Engelsen net zo onpartijdig als de Serven, want ook zij hebben een beeld hoog te houden van die oorlog. Dit is overigens nog een voorzichtig aantal. Volgens Wikipedia lopen de meningen uiteen van 300 tot 4000. Dus de Serviërs hebben nog 't kleinst mogelijke aantal genoemd. Dat lijkt me redelijk eerlijk juist.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens servische media hebben zij dus met andere woorden oorlog verloren door al qaida en door steun van navo. Wij weten allemaal wat juist hun aan onschuldig ongewapend volk hebben misdaan. Met alle respect, dit soort antwoord en reactie vind ik zeer ongepast, om puntjes te scoren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Misschien weet Karremans het, die krijgt nu toch overal de schuld van, of die franse clown general Janvier.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+.het is een bron, zij het niet de meest neutrale. Gelukkig ben ik zeer wel zelf in staat om de validiteit van bronnen te beoordelen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er zijn geen neutrale bronnen bij dit soort dingen. @Tommax: Ik zit hier niet voor de punten, anders had ik er allang enkele duizenden. @De rest: Indien iemand een betere bron heeft...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Widar maar...jij hebt toch ook enkele duizenden punen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Tommax: Lees dit artikel eens. http://globalresearch.ca/index.php?context=va&aid=25829 Daarin zeggen jouw Amerikanen: "Between May and December 1992, Muslim forces repeatedly attacked Serb villages around Srebrenica, killing and torturing civilians; some were mutilated and burned alive. Even pro-Sarajevo accounts concede that Muslim forces in Srebrenica…murdered over 1,300 Serbs…and had “ethnically cleansed a vast area." Misschien eerst eens wat meer inlezen, voordat je partij kiest.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Sherpa: Ik bedoelde meer in de richting van 15.000 of iets dergelijks. Ik ben redelijk actief op GV, maar scoor in vergelijking met anderen weinig puntjes. Zal wel komen omdat ik niet altijd zeg wat men wenst te horen ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Widar dat global research artikel bevestigt mijn vermoedens.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Welke vermoedens?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Over de USA- Al Queda-Bosnie connectie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Amerika, de brandweerman die z'n eigen branden verzorgt...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Onze eigen professor Wiebes geeft het antwoord:
http://www.spiked-online.com/articles/0000000CA374.htm
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hij zegt: "the numbers remain uncertain: 'There are no reliable figures on the number of mercenaries or volunteers in Bosnian, Srpska and Croatia"
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar wel info over de USA- Al Queda-Bosnie connectie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oh, ik dacht 't antwoord op je oorspronkelijke vraag haha Maar goed, dat heb je nu dus ook.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Widar, het zijn niet mijn amerikanen haha. Met muslim forces bedoelen zij bosnische moslims. Dat artikel klopt helemaal, want dat was na Srebrenica slachting. Tot die tijd hadden bosniers(moslims) gerekend op internationale bescherming en mochten niet terugvechten onlangs dat zij waren versterkt. Wij weten hoe is dat afgelopen met hoogtepunt Srebrenica. Je kan het voorstellen hun woede en teleurstelling aan belooftes van int.gementschap. Toen zijn ze generale offansief begonen om alles wat servisch is te vernieten. Voor hunzelf opkomen dus, en pay back. Als amerikanen hun niet hadden gestopt door DAYTON accord te laten tekenen, hadden zij de hele BIH gezuverd van serviers en kroaten.
Dat waren bosnisch muslim forces met hier en daar huurling of vrijwilligers uit arabische landen die al daar woonden en geen al qaida. Ik begrijp wel dat jij wilt een simpel vraag beantwoorden. Het gaat mij om dat door jouw bronen je schetst ander beeld dan het echt was. Toen al qaida was helemaal niet in picture, hoe jouw artikels assoceerd met bosnie. Wij weten allemaal wie terecht stonden en staan aan tribunaal in den haag en waarom. Dat zijn niet muslim forces maar grote koppen(beesten) die ooit onder invloed van alkohol, en plan bedachten om van vorm. Joegoslavie en groot Servie te maken, en dat voerden zij ook uit...met alle gevolgen van dien.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Eh, VOORDAT Srebrenica werd aangevallen, liepen de Bosniërs de dorpen in de omgeving uit te moorden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Al qaida zeker. Karremans weet het idd. Volgens mij widar en sherpa is een persoon en of samenwerken om puntjes te scoren. Verslaafd! Ik hoop dat je milionaire met GV puntjes wordt.:-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Lol, als je GV wat beter zou kennen, zou je wel weten dat Sherpa en Widar heel andere personen zijn. Maar goed, als jij 't fijn vindt om dat soort belachelijke dingen te geloven: mijn zegen heb je. Maar dan is 't wel einde discussie, want ik heb geen zin om me daarmee bezig te houden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar wij zijn beiden kenners van de saksische taol: eerlik waor waor, doet wat-ie zegg'n dan lieg-ie niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Widar Ik zag prof. Wiebes vandaag nog lopen. Ik ga het um zulf vraog'n.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Lol nog wat beter oefenen Sherpa!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mijn specialiteiten zijn: noord-drents, Stadjers (stadsgronings), Ommelands en als bijvak Zuid Drents.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben meer van 't Twents en van aover 'n paol.

Andere antwoorden (2)

Als die er waren, dat was een druppel tegen servische-rusisch leger van MILOSEVIC, KARADZIC en MLADIC. Idd Karemans weet als geen ander, maar die heeft geen enkel gezien... ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ach, als over een kleine 100 jaar de archieven open gaan zullen we zien wie er die hele toestand zat: Francois Mitterand, met zijn geopolitieke ambitie om het vacuum dat in de Balkan was ontstaan op met franse invloed en economische betrekkingen.
Vandaar dat de VN onder frans bevel niets heeft gedaan voor Srbrenica en Tuzla, en dat het zolang heeftr geduurt totdat servische kopstukken zijn opgepakt, arrestaties werden gesaboteerd door de franse geheime dienst. En Janvier nu maar rode wijn drinken en foie gras vreten. Of is dat ook al verboden ?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat leek bergens op :} Ach, als over een kleine 100 jaar de archieven open gaan zullen we zien wie er achter die hele toestand zat: Francois Mitterand, met zijn geopolitieke ambitie om het vacuum dat in de Balkan was ontstaan na de val van de sovjet-unie op te vullen met met franse invloed en economische betrekkingen.
Vandaar dat de VN onder frans bevel niets heeft gedaan voor Srbrenica en Tuzla, en dat het zolang heeft geduurt voordat servische kopstukken zijn opgepakt: arrestaties werden gesaboteerd door de franse geheime dienst. En Janvier nu maar rode wijn drinken en foie gras vreten. Of is dat ook al verboden ?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Helemaal eens!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De vraag is hoeveel, het gaat er niet om in welke verhouding ten opzichte van andere partijen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
He die Widar, met andere woorden het waren Nooit Genoeg tegenstrijders van moordmachines van boven genoemde servische kopstukken. Niet te vergeten andere pioenen zoals Arkan, Seselj en vele andere die
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
vervolg..Zoals arkan en zijn elite die begin jaar 90 rambo's uithaalden op vrouwen en kinderen....dus al met al Het waren niet genoeg tegenstrijders om dit te kunnen stoppen, of die moslims, jihads en of al qaida waren, dat is niet relavant op dit punt. Hetzelfde scenario wordt nu herhaald in Syrie wat betreft VN en internationale politiek.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kijk, dat maakt dus allemaal niet uit bij deze vraag. De vraag is puur hoeveel er waren. Wat ze uitspookten en tegen wie ze vochten en hoeveel er aan die kant waren en wat die allemaal deden, is niet werkelijk relevant. Natuurlijk was 't een verschrikkelijke oorlog en natuurlijk zijn er aan beide kanten dingen gebeurd. Ik probeer dat zeker niet goed te praten. Maar 't maakt gewoon niet uit hier.
Al-Queda was in die tijd niet actief buiten Afghanistan.
Het zullen er dus niet zo veel zijn die meegedaan hebben.