Hoe lang duurde een reis van Rome naar Londen rond 1550?

Ik heb gisteren de film Elizabeth uit 1998 gezien. Hierin werd een boodschap van de paus op geschrift, vanuit Rome naar Londen e.o. gebracht. Dat is een behoorlijke afstand in die tijden en ik vroeg me af hoe lang zo'n reis toendertijd duurde.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (1)

Als ze het grootste deel te paard gingen, konden ze zo'n 50 km per dag afleggen. Tot aan Calais ( of een andere havenplaats aan de Franse westkust) zal dus wel zo'n 14 dagen geduurd hebben. Dan verder met een boot over naar de Engelse kust, of misschien wel tot in Londen zelf.
Maar dan moet er wel net een boot in Frankrijk zijn, natuurlijk.

En ze hebben natuurlijk ook de hele weg per boot af kunnen leggen : om Spanje en Portugal heen. Afhankelijk van de wind zal dat, neem ik aan, toch minimaal 6 weken geduurd hebben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Leuke vraag, maar 6 weken lijkt me toch wel weinig (te paard).
Het juiste antwoord weet ik ook niet hoor, maar een beetje gokkend, ga ik er vanuit dat de afstand toch wel een kleine 1900 km zal zijn zijn en dat dan ook nog eens over de meest gunstige wegen van vandaag de dag. Vroeger bestonden er geen wegen en had je met een beetje geluk alleen een karrespoor. Daarnaast bestonden er amper bruggen en tunnels, waardoor je veel moest omrijden. Ook zal het toendertijd niet zo gemakkelijk geweest zijn om door de Apennijnen en helemaal niet door de Alpen de juiste wegen te vinden. En als je dan eenmaal aan de franse (of belgische) kust bent gekomen, denk ik niet dat de schepen daar allemaal klaar lagen om jou snel naar de andere kant van de zee te helpen.
Als je er goed over nadenkt moet je eigenlijk best wel respect hebben voor deze vroege pioniers, die zonder TomTom de hele wereld rondgingen. Vandaag de dag krijgen sommige mensen het zelfs nog voor elkaar om met een TomTom te verdwijnen.